вторник, 6 март 2012 г.

Рекапитулация

След повече от три години водене на блога „Спаси Витоша” и почти 200 публикации, с над 50 собствени анализа и още толкова напълно авторски материяли реших, че е време на направя равносметка:

За тези 40 месеца самотно блогване си спечелих доста недоброжелатели, една две заплахи, десетки обвинения, че съм платен и няколко въпроса от жена ми „къде са парите, дето ти плащат?” Е, проблемът беше само, че все още не мога да отговоря на жена ми ;) Всичко останало е наред. Спечелих също така няколко нови и ценни приятелства, така че мисля, че съм „напред”.

За съжаление обаче нещата се развиват все в лоша посока.
Въпреки усилията ми и тези на други хора и наистина е необходимо повече. Поради това от днес блогът „Спаси Витоша” има нов, втори автор в лицето на Мария. Тя също е скиор от съвсем малка и е генетично свързана с планината. Бидейки магистър антрополог и докторант по етнология, аз се надявам тя да даде допълнителна перспективи към проблема, чрез анализ на народопсихологията и отношението на българина към природата и планината. Защото щом „зелените” послания са закодирани в химна, знамето, народните песни и митове на нашия народ, значи има надежда все пак да се осъзнаем и да имаме едно по-уважително отношение към планината. Надявам се с нейна помощ да достигнем до отговора на въпроса „Защо софиянци искат да се унищожат ски традициите на Витоша за сметка на няколко лъскавки рекламки и заведения с плазми?” Двамата с Мария, а и много от вас сигурно, помним как навремето си оставяхме съвсем спокойно раниците на бора до х. Алеко, помним и атмосферата на „Спас”, не сме забравили и колко важен е пазарът за ски пред ст. „Юнак” – не само като чисто градска традиция, но и като отражение на планинския принцип за взаимопомощ. Може би сега много хора и да предпочитат новите магазини, но навремето просто нямаше от къде другаде да си купиш ски... Така че много какво има да се анализира къде изчезнаха истинските скиори и планинари и с какво бяха купени „прагматичните”.

Тук не говоря за очарованието на носталгията, а за липсата на мисъл и осъзнаване на взаимовръзките между планината и човека. Защото тази неделя, когато бях на Алеко се случи нещо доста изумително за мен, което е илюстративно за тази психологическа подмяна у практикуващите този прекрасен спорт: Както си седяхме и говорихме току пред хижата едно момче на около 13-14 се блъсна в мен. За щастие само си носеше екипировката, а не се спускаше. Разбира се, може да се е разсеяно нещо, но от друга страна почти нямаше хора на плаца, така че се изискваше определено напъване, за да ме уцели. Е, аз се усмихнах и му казах, че в такива ситуации поне е редно да ми каже извинявай, като предполагах, че и майка му, с която вървеше заедно, ще го насърчи в тази посока, но не биде...

Така че това е положението. Хора, които нямат елементарна култура, те ще имат глас при одобряването на лифтове, които са анти ски и анти Алеко. В този смисъл нужно е да разберем какво ги тласка, за да не продължим с втората серия на този много тъжен филм за ските.

Но да не униваме, имаме ново попълнени, а както показва скромният ми опит – дори и най-малкото усилие, винаги бива възнаградено с времето. Така че колкото и мощни да са „Витоша ски” АД и ПИБ, то шепа обикновени скиори и граждани винаги можем да се изправи насреща им успешно и достойно. Да е хаирлия!

3 коментара:

  1. Дерзай Любо,не си сам!

    ОтговорИзтриване
  2. Наистина не си сам! Благодаря за редовната информация и браво, че не се предаваш. Малко се притесних, като прочетох "Рекапитулация" и началото на поста.

    Има много хора, които са против, но не знаят какво могат да направят...

    ОтговорИзтриване
  3. Всеки може да направи много. всяко усилие се отплаща

    ОтговорИзтриване

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ