До
Президента на Република България
Председателя на Народното събрание
Министър председателя на Република България
Уважаеми Г-н Плевнелиев,
Уважема Г-жо Цачева,
Уважаеми Г-н Борисов,
Обръщаме се към Вас обезпокоени от ситуацията с приемането на второ четене в парламентарната комисия по земделие и гори на проекта за Закон за изменение и допълнение на Закона за горите (обобщен) № 253-07-6 от 22 февруари 2012 г.
Според нас той бе приет от комисията в нарушение на правилника за организацията и дейността на Народното събрание, като в процедурата взеха участие с предложения и гласуване народни представители с частен интерес от приемането на Закона.
В рамките на процедурата за предствяне на писмени предложения от страна на депуататите са направени такива, които са явно извън обхвата на приетия на първо гласуване законопроект. Такива са предложенията по членове 59, 60, 62, 66, 67, 68, 75, 78, 85, 86, 96, 105, 139, 155, 156, 158, 179, 211 и 236, параграфи от ПЗР 1 (нови точки 50-55), 35, нови параграфи 62, 63, 64 и 65 от Закона за горите, които липсваха в приетия на първо четене от Народното събрание законопроект и ново предложение за изменение на Закона за опазване на земеделските земи. Някои текстове на нови членове бяха приети по устни предложения в зала от комисията, поради което не можем да ги цитираме.
Изключително сме обезпокоени от разширяването на текстовете за допустимо строителство в горите и горските територии приети от Комисията чрез изменения в членове 13 (нова ал.14); 54 ал.1 (нови точки 7 и 8) и 73 ал. 1 т. 4 букви бб, вв и в параграф 47 (нова ал.3), които на практика противоречат на основната цел на Закона за горите посочена в чл.1 ал.2 т.1 – опазване и увеличаване площта на горите.
Считаме, че в рамките на гласуваният от комисията законопроект бяха приети текстове, които противоречат на Конституцията на република България в следните направления:
- Приетото изменение на чл. 38 (нова ал.2) от Закона за лова и опазването на дивеча е в нарушение на чл. 17 ал.3 на Конституцията и позволява на трети лица да изграждат в чужда собственост ловностопански съоръжения без да е наличен договор или съгласие на собственика.
- Приетото изменение на чл. 17 а от Закона за опазване на земеделските земи, позволяващо строителството на открити съоръжения обслужващи спортни, културни, както и религиозни нужди, включително второстепенни постройки на допълващото застрояване, без промяна на предназначнието на земеделските земи пряко противоречи на чл.21 от Конституцията.
- Създава се възможност държавните предприятия да влизат и да ползват дървесината от горски имоти обект на съдебен спор между държавата и трети лица, което също е в нарушаване принципите на чл.17 ал.3 от Конституцията.
Считаме, че някои от текстовете на приетия от Комисията по земеделие и гори законопроект нарушават законодателството на Европейския съюз и това може да доведе до наказателни процедури срещу България в следните си части:
1. Законът създава схема за държавна помощ за инвеститорите в открити спортни, културни и религиозни съоръжения, освобождавайки ги от дължимата към държавата цена по реда на чл. 78 ал.1 от ЗГ, когато строят в частни гори или зем. земи или намалявайки с 1 до 3 пъти разходите им, когато строят в държавни или общински гори и земи. Всяка схема за държавна помощ в страните членки подлежи на предварително одобрение (нотификация) от страна на ЕК съгласно чл. 108 от Договора за функциониране на ЕС, в случая със Закона за горите такава няма.
2. Законопроектът предвижда горските съобщества край реките да не се отчитат и стопанисват като гори, когато са в рамките на корекциите на реките. Всички естествени крайречни гори у нас са определени като хабитати целеви за опазване в НАТУРА 2000 мрежата (типове 91Е0, 91F0, 92A0, 92C0) и съгласно Директива 92/43 държавите членки са длъжни да предприемат мерки за тяхното опазване на цялата си територия, а не само в зоните от мрежата. Приемането на промените в чл. 88 на Закона за горите е точно обратното на необходимото опазване и представлява нарушаване на Директива 92/43.
3. Законопроектът създава и втора схема за държавни помощи чрез отдаването правото на ползване на съществуващи ски-писти без търг или конкурс. Новият параграф 65 от преходни заключителни разпоредби на законопроекта, дава възможност и права на собствениците на съществуващи лифтове да получат без търг или конкурс тези права, като министърът определя кои са тези сообственици по административен път.
Всичко гореизложено ни кара да се обърнем към Вас с молба да използвате дадените Ви от закона и обществото правомощия и предпиемете необходимите действия за защита на Конституцията и обществения интерес.
С уважение:
Коалиция „За да остане природа в България”
В Коалицията „За да остане природа в България” членуват Асоциация на парковете в България, Българската асоциация за алтернативен туризъм, Българското дружество за защита на птиците, Българското дружество по фитоценология – 2001, Българска федерация по катерене и алпинизъм, Българска федерация по спелеология, Българската фондация “Биоразнообразие”, Екологично сдружение „За Земята”, Информационния и учебен център по екология, Народно читалище „Бъдеще Сега”, Сдружение “Агролинк”, Сдружение „Байкария”, Сдружение „Белият бряг”, Сдружение за дива природа – БАЛКАНИ, Сдружение „Природа назаем”, СНЦ “Зелени Балкани”, Сдружение „Природен Фонд”, клуб UNECO към Студентски съвет на СУ „Св. Кл. Охридски”, Софийско гражданско сдружение „Щастливеца”, гражданска група „Да спасим Иракли”, „Граждани за Рила” и WWF Дунавско–Карпатска програма България. Коалицията е подкрепена от още над 50 организации, групи и инициативи.
Няма коментари:
Публикуване на коментар