Черноморие
Предложение за стъпки в посока
ограничаване на строителството и защита на Черноморското крайбрежие.
Настоящите предложения имат временен характер до приемане на
консенсусно решение за обявяване на Национален парк или изработването на друга
подходяща визия за развитието и устойчивото ползване на Черноморското
крайбрежие, което е ограничен публичен ресурс и следва да бъде защитен. При всички положения най-бързото и ефективно
решение е обявяването на защитени територии „Иракли“ и други подобни.
Предимствата свързани с обявяването на национален парк са обослувени
от потенциала за реклама, привличане на европейско финансиране и подобреното
управление на съществуващите защитените зони покрай морето от единна
администрация. Създаването на подобно
звено може да е предпоставка за прозрачност, защита на съответните малки
територии и изграждане на административен капацитет по примера на най-новия
Национален парк „Централен Балкан“. Обединяването
на тези защитени територии в единна мрежа и даването ѝ на статут на най-висока
защита (национален парк) е единственото в момента предложение за системното опазване
на последните кътчета природа по крайбрежието.
Поради това на този инструмент следва да се гледа единствено като
средство за задоволяване на обществените потребности и интерес. Всяка друга възможност също следва да бъде
взета под внимание до толкова, до колкото отговаря на исканията на болшинството
от нашите сънародници.
1.
Незабавно създаване на регистър на имоти частна
или публична собственост на държавата, разположени на разстояние до 2 километър
от брега. (Зона А и Б).
2.
Забрана за разпоредителни сделки с имоти по
предходната точка. Същата важи и по
отношение на заварени процедури, при които собствеността още не е прехвърлена.
3.
Забрана за промяна на предназначението на имоти
включени в т. 1, освен за случаи на инфраструктурни обекти с местно и
национално значение. Забраната обхваща
всички имоти, за които процедурата не е завършила.
4.
При разпоредителни сделки с държавни имоти в
областите Добрич, Варна и Бургас или с предприятия, в чийто баланс са включени
подобни имоти, следва да бъде представяно удостоверение от АГКК, че същите не
попадат в тази зона. Декларация с
подобен смисъл следва да попълва и лицето, упълномощено да подписва подобни
сделки.
5.
Забрана за разпоредителни сделки с имоти
публична и частна общинска собственост по отношение на всички крайморски общини
за всички имоти, разположени в 3 километровата зона. При разпоредителни сделки с имоти общинска
собственост следва да се прилага процедурата, предвидена в предходната точка.
6.
Забрана за промяна на предназначението на имоти
включени в предходната точка, освен за случаи на инфраструктурни обекти с
местно и национално значение. Забраната
по тази и предходната точка е със срок до създаването на Национален парк и
определяне на неговата буферна зона.
7.
Пълна забрана за строителството за цялата
територия на всички зони от екологичната мрежа Натура 2000, разположени напълно
или отчасти в двукилометровата зона по черноморското крайбрежие със срок до определяне
на границите на Национален Парк, а за зоните, където границите са спорни – до
създаването на парка. Забраната важи за
всички заварени строежи до колкото същите попадат в предложените граници на
парка или неговата буферна зона.
Заварените строежи могат да бъдат довършени само в зони извън границите
на потенциални парк и само ако по отношение на тях има оценки за съвместимост с
целите на екологичната мрежа, отчитащи кумулативния ефект. Забраната по настоящата точка не важи за
инфраструктурни обекти с общинско и национално значение, преминали оценка,
отчитаща кумулативния ефект от въздействието им.
8.
Забрана за строителство в зони по Натура 2000 със
срок до изработване и влизане в сила на заповедите на МОСВ за обявяване на
Натура зони по Директивата за хабитатите (92/43 ЕЕС). Дисциплинираща мярка по отношение на
министерството целяща избягването на правна несигурност у инвеститорите и
последващи действия срещу тях във връзка с противоречие с целите на мрежата
Натура.
9.
Изработване на предложение за обхват и граници
на Националния парк и подлагането му на широк и всеобхватен обществен
дебат. Създаване на предпоставки за
силен политически и административен ангажимент относно неговото създаване.
10.
Създаването на парка може да протече на два
етапа:
a.
Обособяването на Националния парк може с ядро
имоти държавна и общинска собственост, съществуващите защитени територии и
плажове, както и някои ценни за неговата цялост частни имоти, които следа да
бъдат отчуждени.
b.
Буферна зона от защитени територии и зони по
Натура, които в период до 3 години да бъдат включени в парка.
11.
Обвързано обявяване на защитени територии в
буфера на Националния парк, чието управление също следва да е възложено на
администрацията на бъдещия парк. Така ще
се изпълнят и принципите на IUCN
и съответно няма да се налага отчуждаване на не толкова ценни имоти.
12.
Независимо от забраните по предходните точки, се
забранява всяко строителство в границите на бъдещия Национален Парк, освен с
цел реализирането на национални и общински инфраструктурни обекти, но без
концесии и ПЧП. Неговите основни граници
и буферни територии следва да бъдат описани в срок от три месеца.
13.
Възможно е обособяването на два национални парка
– северен и южен, но това е въпрос на техническо и регионално решение.
14.
Отмяна на § 5 от ЗУЧК.
15.
Обхватът на бъдещия Национален парк следва да
включва най-малкото следните плажове:Иракли, Карадере, Камчийски пясъци,
Шкорпиловци, Дуранкулашко езеро-Св.Ана, Крапец, Шабленски езера, Корал,
Аркутино, Дюни, Маслен нос (брегът и плажовете между „Перла” и резерват
„Ропотамо”), Белите скали, Боата, Ялата, Калиакра, Ракитник, Лиман…
До 2 месеца от настоящето, МОСВ следва да издаде заповеди за обявяване на 19-те защитени зони по местообитанията в района на Черно море ("Езеро Дуранкулак", "Езеро Шабла-Езерец", "Комплекс Калиакра", "Долината на река Батова", "Златни пясъци", "Галата", "Камчия", "Плаж Шкорпиловци", "Емине-Иракли", "Ахелой-Равда-Несебър", "Поморие", "Атанасовско езеро", "Бургаско езеро", "Мандра-Пода", "Залив Ченгене скеле", "Плаж Градина-Златна рибка", "Острови Св. Иван и Св. Петър", "Ропотамо", "Караагач", "Странджа"). Заповедите да включват категорична забрана на ново строителство в 2 километровата крайбрежна зона, освен за случаи на инфраструктурни обекти с местно и национално значение, строителство в рамките на населените места (без това да включва нови ПУП.
До 2 месеца от настоящето, МОСВ следва да издаде заповеди за обявяване на 19-те защитени зони по местообитанията в района на Черно море ("Езеро Дуранкулак", "Езеро Шабла-Езерец", "Комплекс Калиакра", "Долината на река Батова", "Златни пясъци", "Галата", "Камчия", "Плаж Шкорпиловци", "Емине-Иракли", "Ахелой-Равда-Несебър", "Поморие", "Атанасовско езеро", "Бургаско езеро", "Мандра-Пода", "Залив Ченгене скеле", "Плаж Градина-Златна рибка", "Острови Св. Иван и Св. Петър", "Ропотамо", "Караагач", "Странджа"). Заповедите да включват категорична забрана на ново строителство в 2 километровата крайбрежна зона, освен за случаи на инфраструктурни обекти с местно и национално значение, строителство в рамките на населените места (без това да включва нови ПУП.
16.
Отмяна на всички заверени подробни устройствени
планове, които не отговарят на ЗУЧК.
17.
Отмяна на всички заверени подробни устройствени
планове, по отношение на които или за части от които оценките за съвместимост
със зоните по Натура 2000 не са изработени съгласно критериите за
кумулативност.
18.
Незабавно предявяване на искове за прогласяване
нищожността на сделки с недвижими имоти, публична държавна собственост или
апортирани в капитала на търговски предприятия.
19.
Забрана за строителство върху гори и земи,
изключени от горския фонд и продадени по реда на §5 от ЗГ от 2011г.
20.
В ЗУЧК да се създаде нова точка 6 в ал. 4 на чл.
6, в която брегът, като публична държавна собственост да бъде дефиниран като:
съвкупност от форми на релефа, формирани от действието на морските вълни и
природните процеси, заедно с прилежаща зона от поне 5 метра, мерени от линията
на най-голям отлив, включително и облагороден такъв в следствие на човешка
дейност. Подобна дефиниция е необходима
с оглед защитата на крайбрежните скали, независимо дали пред тях за построени
защитни съоръжение или не.
21.
В допълнителните разпоредби на ЗУЧК следва да се
въведе дефиниция, за да се гарантира еднаквия статут на териториите отвоювани
от морето. Предвид порочните практики на
някои крайморски общини като Балчик или Несебър, които продават земята зад
брегоукрепителните съоръжения е нужно да се дефинира същата като изключителна
държавна собственост, част от шелфа, което отговаря и на съдебната
практика. В §1 от ДР се създава нова т.
5: „отвоювана от морето площ“ – е всяка територия, отвоювана чрез навлизане в
акваторията на Черно море или образувана в следствие на технически мероприятия
или природни процеси и която включва историческия морски бряг и континенталния
шелф.
Няма коментари:
Публикуване на коментар