вторник, 18 май 2010 г.

Има ли препарати в снега?

Искам да направя един съвсем малък коментар по повод информацията, че са били открити следи то висока киселинност, увеличено съдържание на нитрити, хлориди и сулфати, са регистрирани в снега по пистата "Витошко лале" в Природен парк Витоша, публикувано тук. Като цяло нищо не разбирам от химия, нито знам какво означават тези данни – дали е опасно, даже не е ясно на какво се дължи това.

Според коментарите във форума на ПСС в България не се използват препарати, за направата на изкуствен сняг. Аз като цяло съм по-склонен да приема това за истина и лично аз не мисля, че се ползват химикали. Разбира се, аз и не разбирам, нито съм запознат с подобни изследвания.

От друга страна, напълно възможно е на "Лалето" да е хвърляна амнониева силитра, която се използвана при провеждане на състезание по ски, за да не се топи снега (при лошо състояние на снега – прекалено мек или при топло време). Силитрата се хвърля ръчно и се използва само между вратите, където преминават състезателите. Не се ползва за цялата писта. Въпреки че амнониевата силитра е предпочитан тор в селското стопанство, не знам какво е отражението й в планината. Това трябва други да преценят.

Лошото е, че както съм писал и в тази статия снега от пистата се оттича в река Янчовска, а от там се ползва и за питейни нужди. Така че, трябваше да се провери дали има някаква опасност за здравето на хората.
Струва ми се, че тезата на опозиционерите на проекта на "Витоша ски" не печели от не докрай ясни тези и предположения. Трябва да сме по-точни, за да сме убедителни за обществото.

1 коментар:

  1. Здравейте! и аз не разбирам почти нищо от хемикали, но все пак съм чел, вода без примеси замръзва както знаем при 0 градуса, има ли примеси обаче ще замръзне едва при по-ниска температура, както е с ръсенето на сол през зимата или преди 89та като и в голям студ някои реки не замръзваха. Но пък от друга страна, за амониевата селитра нищо не мога да кажа. / поздрави

    ОтговорИзтриване

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ