петък, 20 януари 2012 г.

Коментар на предложената ски зона "Алеко"

За изчерпателност и прегледност публикувам статия, публикувана в сайта „За да остане Природа”, под загалвие „Анализ на новата ски зона на Витоша, изготвен от скиор”.

Повечето от обстоятелства и проблемите, които се навеждат в този анализ аз вече неведнъж съм ги коментирал и тези проблеми са познати на читателите на моя блог и от моето Становище по Специализирания ПУП на Туристическа и ски-зона "Алеко". Въпреки това аз отново съм взел отношение към някои от тях, като моите коментари са дадени в с наклонен шрифт.

Анализът е изпратен по електронна поща от Петър Рашков, скиор, 29 г.

Искам да добавя като скиор, че новият план всъщност унищожава условията за ски и туризъм на Алеко. Той е дори безумен предвид управлението на пътникопотока на лифтовете и ето защо:

Цитат от сайта (на Витоша ски АД): "През различните сезони Ще се обособят различни зони за зимни спортове според вкуса и уменията на спортистите: висока - около „Черни връх”"

Коментар: около Черни връх на практика е РАВНО и ски спорт от висока класа е невъзможен!!! освен това при силен вятър или мъгла е невъзможно да се карат ски, а и вероятността да се загубиш из торфа е голяма!

Цитат от сайта: "средна – „Стената”, ниска - до начална станция Романски и началото на писта „Лале 1”"

Коментар: от картинката е видно: премахват се лифтовете (влекове) по Стената, в ливадната зона над х. Алеко (т.нар снежни полета). Там общо взето е най-удобното място за каране, тъй като лифтовете са с неголяма дължина и големи опашки никога не е имало. Ако има опашка на единия лифт, от горната част на Стената е лесно да се "престроиш" и да отидеш на другия, където опашката е по-малка. За разлика от "Витошко лале", където се чака винаги повече, защото лифта е в тапа и веднъж ако слезеш по пистата, нямаш друга възможност да се качиш отново с друг лифт. Преди съм виждал как хора си свалят ските и отиват на кабината "за 1 спирка". Скиорите прекарват повече време във висене на лифта и чакане по опашки, отколкото в спускане!

За мен проблемът е в това, че по „Стената” ще бъдат премахнати влековете и ще бъдат подменени с лифтове с откачване на седалката при станцията. Това означава, че тези лифтове няма да работят при по-силен вятър. Такъв там има дори и в слънчев ден като от пощенска картичка. Всеки карал на влека „Спас” го знае това. Протагонистите на новата ски зона казват, че има модерни лифтове, които са ветроустойчиви. Но от номенклатурата на лифтовете по СПУП ски зона „Алеко” е ясно, че това не са такива модели. Всеки може да ги сравни с данните от сайта на Doppelmayr. Известно е, че ветроустойчивите ски лифтове са с по две въжета, а предвидените модели не са. Много е просто.


Аз имам и друг проблем: зоната на „Стената” се води „снежно поле за упражняване на ски спорт”. Тоест там няма ски писта, а торф, камъни и клек, които при достатъчни количества сняг се използват за каране на ски. Ако „Витоша ски” АД тръгнат да правят там ски писти, те ще изорат по най-брутален начин планината. Те твърдят, че нямало друг начин, защото видители не могли да хомолигират тези снежни полета. Това е абсолютна лъжа. Посетете сайта на Международната ски федерация ФИС и вижте сами, че на Витоша има хомологирани писти „Алеко”, „Витоаша лале” и „Витошко Лале”. Значи можело?!?! Обърнете внимание на началните коти на ски пистите. Според тези данни излиза, че писта „Алеко” за гигантски слалом започва малко под горна станция на „Романски”. Също и „Горно Лале” си е хомологирано за супер гигантски слалом и спускане. Излиза, че няма абсолютно никаква причина тези склонове да бъдат унищожавани. 



"Витоша ски" унищожи на практика пистите по Стената, тъй като лифтовете са стари и не бяха подменени. и ще ги замени с"фън-парк"!

Цитат от сайта: "Начинаещите скиори ще бъдат отделени в специална зона. Трасето за ски бягане, източно от пътя за долна станция на лифта за писта "Витошко лале", ще бъде възстановено. "

Коментар: за това трасе не е сигурно дали има достатъчно сняг предвид южното изложение на този склон!!!

Относно това трасе за прекрасния спорт ски бягане има и два други проблема: Цеко Минев допреди няколко години тръбеше, че то е неизползваемо. Вторият и по-важен проблем е, че върху него ще е разположено изкуственото езеро за оръдията за сняг. Как двете ще се съвместят? Не знам!

Цитат от сайта: "Помислено е и за любителите на други сезони и спортове - ще се създаде нова лятна зона с велосипедни алеи, трасета за джогинг, пешеходен туризъм и специални атракции за децата. Приоритет на проекта е запазване и поддържане на всички съществуващи пътеки за пешеходни разходки през всички сезони.""

Коментар: скъсяването на кабината до долната станция на "Витошко лале" на практика прекъсва възможността да се стигне до хижа Алеко с лифта!
Оттам по равната пътека (на изток към Бистрица), където е завет и при силен вятър горе, се разхождат много семейства с малки деца, които не карат ски, а и през лятото е по-удобно за излети в посока Платото (запад). Планът ограничава техния достъп и възможност за разходка, защото от новата кабина, която стига само до долната станция на "Витошко лале" не се стига до никъде!!!

Лъжата, че се мислело и за другите спортове може много лесно да бъде оборена, ако посетите Банско и видите колко лифата работят лятно време и какво е направено за вело туризма. Проверете и колко пешеходни моста е поставил Концесионера.
Обърнете внимание, че от района на плацът на „Витошко лале” където ще е горната станция на Симеоновския кабинков лифт тръгват точно три пътеки. Едната е много стръмна, тясна и усойна по река Янчовкса през Бистришко бранище. Има една полегата и хубава посока Междинна станция и към Симеоново. Има и още една тясна пътека посока „Романски”. Тази алейна мрежа е недостатъчна и ще унищожи туризма. И какво излиза – една пътека за колела и деца. За какъв летен или семеен туризъм говорим!?!? Дръжки!!!

Цитат от сайта: "За по-голям комфорт на посетителите през различните сезони седалковият лифт от Драгалевци ще бъде заменен с кабинков лифт с капацитет 3000 души на час, 10 пъти по-голям от капацитета на сега съществуващите седалки. Целта е да се намали до минимум придвижването с автомобили към различните участъци на зона Алеко."

Коментар: на семействата с малки деца, които искат да се разхождат на завет из гората по РАВНОТО около х.Алеко, се предлага значи да се завлекат до Голи връх, ползвайки Драгалевския лифт, където няма нищо! При долната станцип в Драгалевци обаче условията за паркиране са ужасни (намира се в съществуваща застроена градска зона, кв. Драгалевци) и няма как да бъдат разширени. Следователно остава възможността С КОЛА ДО АЛЕКО, която е все по-полулярна, понеже кабината не работи все по-често!

Цитат от сайта: "За любителите на нощните спускани ще бъдат увеличени осветените писти – Лале 1, Лале 2 и Лале 4."

Коментар: за нощното каране мои познати са ми казвали, че отиват с кола до Витошко лале (и се паркират в гората), тъй като кабината в зимната нощ е ЛЕДЕНОСТУДЕНА и е по-лесно да се качиш до горе С КОЛАТА, където имаш отпление! На някои пък не им харесва нощното каране, защото снегът е по-твърд, на лифта висиш в леден студ и за 3-4 спускания не си струва! Увеличаването на капацитета на нощното каране никак не се вписва с желанието да се намали придвижването с автомобили.

1 коментар:

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ