четвъртък, 19 март 2009 г.

Бански амбиции и неволи

Не знам дали има смисъл да коментирам. Пускам това по-скоро като потвърждение на предишната ми публикация по проблема с Банско.

31 януари. Пътят към Банско е осеян с билбордове с реклами на хотели "Нощувка само за 20 евро" или "Вашата почивка за 56 лв". Промоциите за курорта са повече от всякога, показва и справка сред туристическите сайтове, които са пълни с оферти, предлагащи по-ниски цени или различни екстри. В разгара на зимата хотелиерите търсят всяка възможност да запълнят стаите. Те все още не могат да направят по-точни прогнози как ще завърши сезонът, защото в условията на криза повечето туристи решават дали и къде ще отидат в последния момент.

На влизане в курорта първото нещо, което веднага прави впечатление, са строежите сред камари боклуци, кал и прах. Дали поредният "квартал" ще се напълни с огромни хотелски бази, или ще остане на груб строеж предстои да видим. Факт е, че недовършените сгради са част от пейзажа и около ски пистите, и около самото градче. "Още три години и нещата ще се урегулират", смята управителят на "Пирин лодж" Франк Надлер. Той е германец, но вече 9-а година живее в България. Според Франк няма друг курорт, който да предлага толкова добро съотношение между цени, възможности за каране на ски и лукс на хотелските бази. Това, че инфраструктурата изостава значително, изобщо не е новина, добавя той със съжаление.

През този уикенд се караше лесно из града, тъй като нямаше много туристи. Мариета, която работи в магазин за ски принадлежности, разказва, че когато курортът е пълен, често се случва да не може да извади етажерките с очила и шапки заради паркиралите отпред коли. Определено има нужда от повече паркинги, смята тя. На същото мнение са и в съседните капанчета и магазини. Питам ги как върви търговията. "Голямо затишие направо", ми отговарят с разочарование Бонка и Стоянка, които предлагат плетени шалове, шапки и чорапи в центъра. Туристите вече купували само дреболии. "Главно разглеждат и това е", казва Стоянка. Тя е оплела на една кука покривки, които така и не може да продаде. От малък оборот се оплакват и в магазина за дрехи, чиито основни клиенти през миналата година са били англичаните. "Сега просто ги няма", казва продавачката.

Всички чакат световното първенство

През февруари нещата ще се променят, ще се напълни заради ски състезанията, убедена е Стоянка. Именно спортният календар прави тази година различна. Банско за първи път ще може да покаже, че е курорт от висока класа. Всичко зависи от организацията на предстоящия старт от световната ски купа за жени в края на месеца. "Всички се опитваме да помагаме за провеждането на състезанието", разказва Наталия Краварова от местната асоциация на хотелиерите. Според нея сега повече от всякога усилията на концесионера на пистите, общината и частния бизнес трябва да бъдат обединени. Още от есента се подготвят трасетата за тура, правят се различни опити за облагородяване на района, но има и проблеми, които ще заварят женският ски елит и почитателите му. Факт е, че все още пред лифта се образуват огромни опашки, а до ски пистите с кола се стига по тесен път. Шофьорите ще се сблъскат и с друга "изненада" - удоволствието да паркираш около трасетата струва 8 лв. и друг вариант просто не съществува. С това на практика се изчерпват възможностите да се поемат гостите, които биха дошли за голямо състезание.

Проблем е и рекламата

Единственото, което напомня, че само след месец започва едно от топ състезанията в зимните спортове, е малък надпис над табелата "Добре дошли в Банско" в началото на курорта. Никъде другаде няма и знак, че за първи път предстои старт от такъв ранг. Подобен старт може само да добави стойност към образа на Банско като международен курорт. Хотелиерите и ресторантьорите пък могат да се възползват, привличайки хиляди зрители. Преди повече от месец организаторът на подобно състезание във Венген, Швейцария, Йозеф Ценхойзер изрази истинско недоумение, че на официалния сайт на община Банско няма информация за предстоящото състезание. Тя вече е качена, но продължава да бъде не особено видима. Голямото спортно събитие не присъства и в рекламите на туроператорите и хотелиерите, които, ако следваха примера на западните си колеги досега, трябваше да са залели с оферти фенклубовете и медиите. "Все още нямаме опита с подобни състезания, за да извлечем максимално ползите от него", признава управителят на хотел "Вила Рока" Илиана Щерева.

Мечтата за целогодишен курорт

Пренасищането с хотели, скъсяването на зимния сезон и огромната конкуренция започват все повече да притесняват местния бизнес. Сега много повече негови представители осъзнават, че все по-трудно ще започнат да излизат сметките само от обороти през зимата, и търсят възможности да пълнят хотелите през цялата година. Подобни опити прави и общината, като обогатява културния календар. Освен това се изпращат кандидатури за домакинство на международни спортни състезания и през лятото. Предимството на Банско е, че е жив град, казва Франк Надлер. Според Илияна Щерева плюс е, че може да приютява за по няколко дни много туристи (от съседните страни), които са тръгнали на екскурзии през топлите месеци.

Деница Ватева
в-к Дневник
20:13 , 01 февруари 2009 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ