Взимам повод от цитирани в медиите различни обещания за това как ще стане "прекрасно" на Витоша и какви инвестиции ще се направят, за да се опитам да ви покажа какво седи зад тези цифри и как дори за нещо толкова „прозаично”, „Витоша ски” изопачава фактите и пропагандира обществено приемливи формулировки, зад които се крие една истина – скъп и безсмислен проект, който ще направи карането на ски на Витоша непосилно скъпо за повечето хора, а в крайна сметка това трябва да е социален курорт, а не скъпарки.
Цената на инвестицията на „Витоша ски”
На нарочна пресконференция, отразена от всички медии, на 23 Февруари 2010 "Витоша ски" обявяват, че ще инвестира 50 млн. евро в спортна и туристическа инфраструктура и още 20 млн. евро в лифтове. Сега, ако нищо не разбирате от лифтове, това нищо няма да ви говори, но ако сте запознати, ще знаете, че цената за изграждане на ски лифт е от порядъка на 1-2 милиона евро на километър!!! Един седалков лифт струва поне 2 мил евро. Даже на втора ръка вървят по милион. И ето от тук започват лъжите, говори се за „спортна и туристическа инфраструктура” за 50 млн. евро, но това са такива шменти и капели, че няма накъде повече – всичките тези пари са за лифтове, не че има особено значение, но това показва, как тези хора само манипулират общественото мнение. Ако те кажат, че ще хвърлят 65 млн. евро за лифтове, няма да прозвучи много яко, ако обаче кажат „спортна и туристическа инфраструктура”, така излиза, че те дават пари за спорта, а не за собственият си бизнес, ама това са само дребни неща. И на края хората разбират от тяхната пресконференция, че милия чичо Цеко ще налее 50 млн. в спорта и „само” 20 ще се за лифтове. Така излиза, че те ще оправят пътеките, ще направят мостчета, ще почистят, облагородят, въобще ще направят нещо за децата. Да, ама не. По долу съм се опитал да обясня, как тези пари въобще няма да идат за оправянето на нито една пътека, ами по-голямата част ще се превърне в работна заплата на някой Ханс от Австрия, който ще ни направи лифт.
На първо място трябва да се каже, че такова понятие като „средна цена на лифт” няма. Едно защото отделно е цената му като съоръжение, отделно като строителство и пускане в експлоатация. Освен това трябва да се знае, че покупката на един лифт никак не прилича на това да си вземеш нова кола. Доставката на един лифт е по-скоро технологичен трансфер (покупка на процес, а не желязо) като в същност се получава съвкупност от ноу-хау, технология, обучение на персонал, задължение да закупувате резервни части и тн, като поемате и определени ангажименти за бъдещето. Има разбира се и уговорки за ексклузивност, тоест дали ще доставяте само от една фирма (при Цеко май е така с „Допелмайер” Doppelmayr), колко лифта ще поръчате и тн. В България често казваме, че нещо струва еди колко си пари, но не смятаме всички свързани с това преки и непреки разходи, амортизации, които при лифта са сериозни, поради суровите условия в планината, температурата, вятъра, отделно трябва да се има предвид, че тази машина трябва да работи сезонно и то през по-тежката част на годината, а през другото време не работи и ръждясва, но пак си иска поддръжка, персонала, който е необходим и който трябва да е добре обучен и на разположение, ако и през повечето време да си клати краката. Има и още едно обстоятелство, което прави лифтовете много скъпи – те са средство за печелене на пари и като такова са си по-скъпи (една баничарка може и да е колкото една кола, но струва повече, защото с нея печелите). Но не само това, ски спортът е луксозно занимание и всичко свързано с него има доста голяма надценка, все пак това е leisure industry (за забавление) и това автоматично му надува цената. Така че, било защото е престижно, било защото на година се продават много малко на брой лифтове, а те са много сложно за разработване съоръжение и си искат избивката, било защото не се правят в Китай, ами във Австрия, Франция или Италия, тези играчки са много скъпи. Поради тази причина в света има и само два големи производителя на подобна техника. Останалите доставят един на година и то при добри обстоятелства, през останалото време предимно правят резерви части. Освен това само тези два конгломерата правят сложни лифтове, а останалите доста по прости (имам предвид Poma - Pomagalski S.A., която е закупена от Leitner Group и Doppelmayr Garaventa Group).
Лифта от една страна е съоръжение, което е изключително скъпо като оборудване и части като включва – стълбове, въже, ролки или батерии, всякакви ел инсталации и електроники, предпазни системи и такива за сигурност, кабели, положени под земята по цялото му трасе, кабинки или седалки, системата за закачането им за въжето, мотор, резервен дизелов мотор, спирачна система и тем прочие, тури многоточие (за превозването на всички тези части ще ви трябват нещо като 40-50 тира). Отделно от цената на „желязото” има и разходи за инсталирането му и пускането в експлоатация, които надвишават тези на машините. Те зависят от особеностите на проекта и най-вече на терена, какъв е релефа, дали има изградени подоходни пътища, колко струва един вертолеточас и тн. (Например във Франция едно пътуване с хеликоптер между от La Grave до Les 2 Alpes е 40 евро, докато у нас подобна хели такси услуга не се предлага и поради това, цената й е прекалено висока, така че с оглед на това строежа на лифт с хеликоптери в България е далеч по-скъпо, тъй като има по-малко предлагане на специализирани машини и екипажи, обучени за летене в планински условия. За сведение в Чепеларе новият лифт е строен с руски хеликоптер, но от словашка фирма).
Така че средната цена на лифта е трудно определима и поради това се казва, че един лифт струва от един до няколко милиона на километър. Да, правилно сте прочели. Цената на лифт може да е сравнима с тази на магистрала, но не винаги. Например, ако искате да си купите трийсетина годишен влек, като котвата на Черни връх трябва да имате към 50 000 евро. Това е само, за да ви го натоварят на камион. Когато съм се интересувал по-активно от тези неща, прочетох сума ти и материали и горе-долу това, което може да се каже е, че цената на обикновен седалков лифт (Fixed Grip – на който столчетата не се откачат от въжето) започва от милион евро, тези на откачащите се от 2, а кабините над три.
Но, за да не бъда голословен, ще дам примери с конкретно построени лифтове и с тяхната крайна цена. В Америка наскоро инсталиран лифт излязъл 12 млн, долара, тоест по 4 на километър, с междинна, която малко оскъпява. Според публикации в медиите цената на новия 6 седалков лифт на Пампорово е близо 20 млн. лева (това е общата инвестиция в обекта, като самият лифт струва около 10 млн. лева). Тоест цената на построен километър лифт е около 3 млн евро (10 млн евро инвестиция за 3 км лифт). При това този лифт е строен при относително по-достъпен терен. Подобна цена за същата марка лифт и приблизително еднакъв като дължина, но с междинна станция се цитира и за лифта в Чепеларе – отново 10 млн евро. Дори и да предположим, че инвестицията включва и строежа на пистата, пак цената остава много висока. На Витоша се планира да бъдат построени 3 подобни (само че не френски „Помагалски”, а австрийски „Допелмайер”) и 4 малко по евтин, но пак относително близки по цена лифта, отделно две кабини.
Двете кабинки на Витоша направо ще разбият бюджета. „Бай Кръстьо” ще е с обща дължина от 4,3 км, тоест само той ще е над 15 мил. евро. Симеоновският ще стане 4 км, да ги турим и тук 13 млн. Веднага ви правя един паралел. За една трийсет годишна кабинка на Бодрост-Картала над Благовеград са хвърлени 8 млн лева (тоест хвърлени са 15 млн лева, ама да кажем, че не са всичките за кабинка, макар че е точно така, иначе 4 млн евро банков заем и още шест собствен капитал, вкл. непарични вноски), ако не вярваш ела ме ритни – Погледнете тук - Това са анексите към договора за банков кредит, от които можете да придобиете много точна представа за траншовете и съответните разходи по пера, както и как са нараствали разходите, сканирани в Търговския регистър (ако сте с MS Internet Explorer може да ви каже, че има не знам си какво си security и certificate error и че трябва да натиснете, че искате да продължите, няма страшно) и още малко. Ако искате може и сами на www.brra.bg да проверите "ПРИМА ИНВЕСТ БГ" ООД, ЕИК 101650500, за да видите вписания залог на търговското предприети до изплащане на кредита към "БЪЛГАРО - АМЕРИКАНСКА КРЕДИТНА БАНКА" АД.
Та за онзи лифт щом са дали към 5 млн евро, както остава за нов такъв.
При развиването на ски курорт, най-голяма е инвестицията са ски лифтове, но и системите за изкуствен сняг също са много скъпи – едно малко употребявано оръдие за изкуствен сняг струва най-малко 6 000 евро. Едно ново е около 20 000 евро. Сложете към това цялата система от помпи, тръби, които за да се инсталират се копае в планината. Това също излиза милиони. Една снегоутъпкваща машина е над 200 000 евро. А като вземеш 4-5 това са към 1,5 млн. Цената за промяната на ландшафта също е много висока, тъй като тези тежки 25 – тонни булдозери са много скъпи и една машино сямана надвишава 4 пъти тази на един обикновен булдозер. Умножете го това по един коефициент от около 2,3, тъй като в планината всички разходи са много по-високи и сами можете да сметнете колко "туристическа и спортна инфраструктура" ще има.
С това всичкото искам да кажа кратко и ясно, че тези патологични лъжци с огромна мерзост и съзнателно лъжейки, казват, че ще направят „спортна и туристическа инфраструктура”, но това са си просто лифтове от които ще си печелят. А лъжат, защото пропагандата е майка на невежеството, а то на бедността. Защото нали се сещате тези 70 млн. евро кой ще ги изплаща? Ами вие, с кари по 50-70 лв. Аз просто повече няма да стъпя на Алеко със ски, но това е друга тема.
Иначе, какво казва един приятел с насмешка:
„Важното е да има плазма, пък това, че е гадно няма значение...”
Цената на инвестицията на „Витоша ски”
На нарочна пресконференция, отразена от всички медии, на 23 Февруари 2010 "Витоша ски" обявяват, че ще инвестира 50 млн. евро в спортна и туристическа инфраструктура и още 20 млн. евро в лифтове. Сега, ако нищо не разбирате от лифтове, това нищо няма да ви говори, но ако сте запознати, ще знаете, че цената за изграждане на ски лифт е от порядъка на 1-2 милиона евро на километър!!! Един седалков лифт струва поне 2 мил евро. Даже на втора ръка вървят по милион. И ето от тук започват лъжите, говори се за „спортна и туристическа инфраструктура” за 50 млн. евро, но това са такива шменти и капели, че няма накъде повече – всичките тези пари са за лифтове, не че има особено значение, но това показва, как тези хора само манипулират общественото мнение. Ако те кажат, че ще хвърлят 65 млн. евро за лифтове, няма да прозвучи много яко, ако обаче кажат „спортна и туристическа инфраструктура”, така излиза, че те дават пари за спорта, а не за собственият си бизнес, ама това са само дребни неща. И на края хората разбират от тяхната пресконференция, че милия чичо Цеко ще налее 50 млн. в спорта и „само” 20 ще се за лифтове. Така излиза, че те ще оправят пътеките, ще направят мостчета, ще почистят, облагородят, въобще ще направят нещо за децата. Да, ама не. По долу съм се опитал да обясня, как тези пари въобще няма да идат за оправянето на нито една пътека, ами по-голямата част ще се превърне в работна заплата на някой Ханс от Австрия, който ще ни направи лифт.
На първо място трябва да се каже, че такова понятие като „средна цена на лифт” няма. Едно защото отделно е цената му като съоръжение, отделно като строителство и пускане в експлоатация. Освен това трябва да се знае, че покупката на един лифт никак не прилича на това да си вземеш нова кола. Доставката на един лифт е по-скоро технологичен трансфер (покупка на процес, а не желязо) като в същност се получава съвкупност от ноу-хау, технология, обучение на персонал, задължение да закупувате резервни части и тн, като поемате и определени ангажименти за бъдещето. Има разбира се и уговорки за ексклузивност, тоест дали ще доставяте само от една фирма (при Цеко май е така с „Допелмайер” Doppelmayr), колко лифта ще поръчате и тн. В България често казваме, че нещо струва еди колко си пари, но не смятаме всички свързани с това преки и непреки разходи, амортизации, които при лифта са сериозни, поради суровите условия в планината, температурата, вятъра, отделно трябва да се има предвид, че тази машина трябва да работи сезонно и то през по-тежката част на годината, а през другото време не работи и ръждясва, но пак си иска поддръжка, персонала, който е необходим и който трябва да е добре обучен и на разположение, ако и през повечето време да си клати краката. Има и още едно обстоятелство, което прави лифтовете много скъпи – те са средство за печелене на пари и като такова са си по-скъпи (една баничарка може и да е колкото една кола, но струва повече, защото с нея печелите). Но не само това, ски спортът е луксозно занимание и всичко свързано с него има доста голяма надценка, все пак това е leisure industry (за забавление) и това автоматично му надува цената. Така че, било защото е престижно, било защото на година се продават много малко на брой лифтове, а те са много сложно за разработване съоръжение и си искат избивката, било защото не се правят в Китай, ами във Австрия, Франция или Италия, тези играчки са много скъпи. Поради тази причина в света има и само два големи производителя на подобна техника. Останалите доставят един на година и то при добри обстоятелства, през останалото време предимно правят резерви части. Освен това само тези два конгломерата правят сложни лифтове, а останалите доста по прости (имам предвид Poma - Pomagalski S.A., която е закупена от Leitner Group и Doppelmayr Garaventa Group).
Лифта от една страна е съоръжение, което е изключително скъпо като оборудване и части като включва – стълбове, въже, ролки или батерии, всякакви ел инсталации и електроники, предпазни системи и такива за сигурност, кабели, положени под земята по цялото му трасе, кабинки или седалки, системата за закачането им за въжето, мотор, резервен дизелов мотор, спирачна система и тем прочие, тури многоточие (за превозването на всички тези части ще ви трябват нещо като 40-50 тира). Отделно от цената на „желязото” има и разходи за инсталирането му и пускането в експлоатация, които надвишават тези на машините. Те зависят от особеностите на проекта и най-вече на терена, какъв е релефа, дали има изградени подоходни пътища, колко струва един вертолеточас и тн. (Например във Франция едно пътуване с хеликоптер между от La Grave до Les 2 Alpes е 40 евро, докато у нас подобна хели такси услуга не се предлага и поради това, цената й е прекалено висока, така че с оглед на това строежа на лифт с хеликоптери в България е далеч по-скъпо, тъй като има по-малко предлагане на специализирани машини и екипажи, обучени за летене в планински условия. За сведение в Чепеларе новият лифт е строен с руски хеликоптер, но от словашка фирма).
Така че средната цена на лифта е трудно определима и поради това се казва, че един лифт струва от един до няколко милиона на километър. Да, правилно сте прочели. Цената на лифт може да е сравнима с тази на магистрала, но не винаги. Например, ако искате да си купите трийсетина годишен влек, като котвата на Черни връх трябва да имате към 50 000 евро. Това е само, за да ви го натоварят на камион. Когато съм се интересувал по-активно от тези неща, прочетох сума ти и материали и горе-долу това, което може да се каже е, че цената на обикновен седалков лифт (Fixed Grip – на който столчетата не се откачат от въжето) започва от милион евро, тези на откачащите се от 2, а кабините над три.
Но, за да не бъда голословен, ще дам примери с конкретно построени лифтове и с тяхната крайна цена. В Америка наскоро инсталиран лифт излязъл 12 млн, долара, тоест по 4 на километър, с междинна, която малко оскъпява. Според публикации в медиите цената на новия 6 седалков лифт на Пампорово е близо 20 млн. лева (това е общата инвестиция в обекта, като самият лифт струва около 10 млн. лева). Тоест цената на построен километър лифт е около 3 млн евро (10 млн евро инвестиция за 3 км лифт). При това този лифт е строен при относително по-достъпен терен. Подобна цена за същата марка лифт и приблизително еднакъв като дължина, но с междинна станция се цитира и за лифта в Чепеларе – отново 10 млн евро. Дори и да предположим, че инвестицията включва и строежа на пистата, пак цената остава много висока. На Витоша се планира да бъдат построени 3 подобни (само че не френски „Помагалски”, а австрийски „Допелмайер”) и 4 малко по евтин, но пак относително близки по цена лифта, отделно две кабини.
Двете кабинки на Витоша направо ще разбият бюджета. „Бай Кръстьо” ще е с обща дължина от 4,3 км, тоест само той ще е над 15 мил. евро. Симеоновският ще стане 4 км, да ги турим и тук 13 млн. Веднага ви правя един паралел. За една трийсет годишна кабинка на Бодрост-Картала над Благовеград са хвърлени 8 млн лева (тоест хвърлени са 15 млн лева, ама да кажем, че не са всичките за кабинка, макар че е точно така, иначе 4 млн евро банков заем и още шест собствен капитал, вкл. непарични вноски), ако не вярваш ела ме ритни – Погледнете тук - Това са анексите към договора за банков кредит, от които можете да придобиете много точна представа за траншовете и съответните разходи по пера, както и как са нараствали разходите, сканирани в Търговския регистър (ако сте с MS Internet Explorer може да ви каже, че има не знам си какво си security и certificate error и че трябва да натиснете, че искате да продължите, няма страшно) и още малко. Ако искате може и сами на www.brra.bg да проверите "ПРИМА ИНВЕСТ БГ" ООД, ЕИК 101650500, за да видите вписания залог на търговското предприети до изплащане на кредита към "БЪЛГАРО - АМЕРИКАНСКА КРЕДИТНА БАНКА" АД.
Та за онзи лифт щом са дали към 5 млн евро, както остава за нов такъв.
При развиването на ски курорт, най-голяма е инвестицията са ски лифтове, но и системите за изкуствен сняг също са много скъпи – едно малко употребявано оръдие за изкуствен сняг струва най-малко 6 000 евро. Едно ново е около 20 000 евро. Сложете към това цялата система от помпи, тръби, които за да се инсталират се копае в планината. Това също излиза милиони. Една снегоутъпкваща машина е над 200 000 евро. А като вземеш 4-5 това са към 1,5 млн. Цената за промяната на ландшафта също е много висока, тъй като тези тежки 25 – тонни булдозери са много скъпи и една машино сямана надвишава 4 пъти тази на един обикновен булдозер. Умножете го това по един коефициент от около 2,3, тъй като в планината всички разходи са много по-високи и сами можете да сметнете колко "туристическа и спортна инфраструктура" ще има.
С това всичкото искам да кажа кратко и ясно, че тези патологични лъжци с огромна мерзост и съзнателно лъжейки, казват, че ще направят „спортна и туристическа инфраструктура”, но това са си просто лифтове от които ще си печелят. А лъжат, защото пропагандата е майка на невежеството, а то на бедността. Защото нали се сещате тези 70 млн. евро кой ще ги изплаща? Ами вие, с кари по 50-70 лв. Аз просто повече няма да стъпя на Алеко със ски, но това е друга тема.
Иначе, какво казва един приятел с насмешка:
„Важното е да има плазма, пък това, че е гадно няма значение...”
Ето какво казват от лидера в лифтостроенето - Doppelmayr:
ОтговорИзтриванеHow much does one metre of ropeway cost?
Unfortunately, there is no definite answer to this question. The crucial factors that determine the price of a ropeway are the topographic situation on site, the desired carrier capacity, the length of the ropeway and as a result the type of the system chosen.
http://www.doppelmayr.com/en/doppelmayr-international/communication/faqs/detail.html?country=all&tx_ttnews[tt_news]=243&cHash=6dc6585527
http://www.reconnectingamerica.org/news-center/reconnecting-america-news/2007/look-up-in-the-sky/
ОтговорИзтриване