Ски-зоната ще даде възможност на 250 ски учители да провеждат обучение на концесионната територия
"Юлен" АД като концесионер на "Ски зона с център град Банско" уведомява ски-учителите, които имат намерение да работят в концесионната зона, че с оглед капацитета на пистите в ски-зоната ще даде възможност на 250 ски учители да провеждат обучение на концесионната територия. С оглед на това молби за получаване на ски-карти за извършване на дейност в рамките на ски зоната се подават в офиса на дружеството, намиращ се на адрес: гр. Банско, ул. Пирин № 94 всеки ден от 09.00 до 18.00 часа и ще се приемат до изчерване на лимита. Към молбата за издаване на ски-карта желаещите следва да представят следните документи :
Това последното е най-подлото. Уведомяват ви, че трябва да играете по техните правила и в същото време, че не можете.
Някой ще каже: И кое не е наред?
Ами просто е, концесията за ски зона Банско се осъществя при следните условия според РЕШЕНИЕ № 514 на МС от 3.07.2001 г.:
Тоест, сългасно чл. 2 от Закона за концесиите, предоставената концесия на „Юлен” АД е концесия за строителство и концесия за услуга (за строителство, защото са изградени нови лифтове и за услуга, защото са предоставени съществуващи лифтове и писти, които да бъдат експлоатирани).
Чл 3. Разяснява, че при строителство има за изграждане на обект и неговото управление и поддържане след въвеждането му в експлоатация на риск на концесионера, като възнаграждението се състои в правото на концесионера да експлоатира обекта на концесията. Следователно, щом концесията е за строителство на ски лифтове, фирмата ще печели от билетите за тях, а не от ски училищата. Вярно е, че управлението и поддържането на обекта на концесията включва поддържането в наличност на обекта и на услугите и стопанските дейности, които се осъществяват чрез него, тоест ски училищата са съпътстваща дейност, също както и заведенията за хранене, планинско спасяване и тн, които обаче не са обект на концесия. Те се осъществят не при условията на ексклузивност.
Чл. 4 регламентира концесията за услуга. Тя има за предмет управлението на услуга от обществен интерес на риск на концесионера, като възнаграждението се състои в правото на концесионера да я експлоатира. Тоест, ползва лифта и събира парите за това.
Единствено следната клауза в Решение за определяне на концесионер №738 от 09.11.2001 на Министерския съвет е по-спорна:
Кои услуги са пряко свързани с условията на концесията и функционалното предназначение на територията на ски-зоната? Това е малко неясно и буди известни съмнения. Безспорно е, че упражняването на ски спорт е функционалното предназначение на една ски зона. Обаче правото да се събират пари за спускането със ски не е регламентирано в концесията. Тоест, аз мога свободно да се кача със ските си нагоре и после да се пусна, без никой да ми иска пари за това или да ми го забранява. Следователно, само събирането на пари за лифтовете е свързано с функционалното предназначение. Обучението по ски спорт е функционално свързано със ски зоната. Но същото се отнася и до планинското спасяване, до предоставяне на ски под наем в и около ски зона, до застраховането на скиорите, до изхранването на туристите. Все дейности, които не са предмет на концесията. Ако се плъзнем по тази плоскост, скоро бихме приели, че „Юлен” АД може да събира такса и за ползването на фотоапарати и видеокамери на същата територия, защото заснемането на упражняването на ски спорт е дейност, функционално свързана със ски зоната. Същото се отнася и до шейните, пък дори и до спускането с найлон (вярно е, че има ограничения това да става на ски писти, но не и на ски-пътеки). Следователно, за да не ставаме смешни, трябва да се изследва предметът на концесията, а той е изгражда изграждането и експлоатацията на ски зона с център Банско като съвкупност от инженерингови съоръжения. Но дори и най-широката интерпретация не може да доведе до ограничаване правата на ски учителите.
Реално погледнато въпросът със ски учителите не е разискван никъде в документацията. Някой би си казал, че щом „Юлен” АД „придобиват особено право на ползване върху територия” и имат право да събират пари за билети, то следователно те могат свободно да ограничава извършването на опредени действия на нея и да я управляват както си искат. Това съвършено не е правилно. Единственото ексклузивно право, което те могат да упражняват на територията и за което тя им е предоставена е да доставят услугата по ползване на ски съоръжения и никой не може да ги конкурира за това. Не можете утре да си качите едно преносимо влекче и да го опънете на Бъндеришка поляна. Всичко останало не е ограничено. Дори експлоатирането на ресторантите и заведенията на тази територия не е само тяхно право. Разрешено им е да построят и стопанисват такива обекти, но без ограничения за други конкурентни субекти, които също имат право да упражняват тази дейност на съответната концесионна територия.
Следователно, същото би трябвало да е положението и със ски учителите.
Ако обаче още не сте 100% убедени, че „Юлен” АД превишават правата си, като едностранно определят по-тежки и ограничаващи условия за ски учителите, вижте точка 8.2.9. от Решението на МС:
Тоест, всеки има право да ползва ски пистите, независимо дали е платил за ски карта или не. Всеки може да полза и тоалетната, независимо дали има билет за лифта. Всеки може свободно да ползва заведенията, които не са собственост на „Юлен” АД и за това не следва да плаща. Следователно, същото би трябвало да е положението и със ски учителите.
От системното тълкуване на двете клаузи от Решението на МС излиза, че „Юлен” АД могат да предоставят услуга по обучение по ски спорт на концесионната територия, но не могат да ограничават никой друг, ако реши да направи същото.
Колкото да въпросът с капацитетът: ако те са сметнали, че има място за 250 ски учители, значи трябва да преустановяват продажбата на ски карти при достигане на определен обем за съответния ден. Така излиза, ама дали го правят... ?
Имам и още един въпрос: как така изведнъж капацитетът на пистите стана на въпрос? Когато се издаваха разрешения за строеж, това не беше проблем, при положение, че концесията беше дадена при условие, че капацитет на легловата база ще е до 3000 души.
Да не говорим, че подобни регламентации на това, кой може да упражнява определена професия или не на определена територия следа да бъдат издавани от общината, като не се ограничава свободната конкуренция.
Да припомним и Решение № 1671 от 3.02.2011 г. на ВАС по адм. д. № 2623/2010 г., VII о., В него ВАС казват
Има и още нещо. Според 8.2.8. „Юлен” АД е трябвало да запазят съществуващите преференции на студентите, учениците и преподавателите при ползване на ски-пистите и ски-трасетата и обслужващите ги съоръжения. Това, само между другото, също не е спазено. Намалението от 50% за тези категории лица не съществува.
Така че ми е доста смешна полемиката, която тече във лъв форума на БЕССЕС в темата „за ски учителите ... ”
"Юлен" АД като концесионер на "Ски зона с център град Банско" уведомява ски-учителите, които имат намерение да работят в концесионната зона, че с оглед капацитета на пистите в ски-зоната ще даде възможност на 250 ски учители да провеждат обучение на концесионната територия. С оглед на това молби за получаване на ски-карти за извършване на дейност в рамките на ски зоната се подават в офиса на дружеството, намиращ се на адрес: гр. Банско, ул. Пирин № 94 всеки ден от 09.00 до 18.00 часа и ще се приемат до изчерване на лимита. Към молбата за издаване на ски-карта желаещите следва да представят следните документи :
- Удостоверение от БФСки за съответното ски училище
- Удостоверение за ски инструктор
- Инструкторска карта / за месторабота/, подпечатана от съответното ски училище
- Инструкторска карта – пластика
- Списък на ски учителите, работещи към съответното ски училище, подписан и подпечатан от директора на ски училището
Фирма "Юлен" АД Ви уведомява, че свободните места за ски-учители, желаещи да работят на територията на "Ски зона с център гр. Банско" са заети!
Това последното е най-подлото. Уведомяват ви, че трябва да играете по техните правила и в същото време, че не можете.
Някой ще каже: И кое не е наред?
Ами просто е, концесията за ски зона Банско се осъществя при следните условия според РЕШЕНИЕ № 514 на МС от 3.07.2001 г.:
Концесионерът да извърши за своя сметка поддържане, доизграждане и експлоатация на съществуващите и новоизградените трасета и съоръжения за ски-спорт, заедно с необходимите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, предвидени с териториалноустройствения план на извънселищната територия "Ски-зона с център Банско".
Тоест, сългасно чл. 2 от Закона за концесиите, предоставената концесия на „Юлен” АД е концесия за строителство и концесия за услуга (за строителство, защото са изградени нови лифтове и за услуга, защото са предоставени съществуващи лифтове и писти, които да бъдат експлоатирани).
Чл 3. Разяснява, че при строителство има за изграждане на обект и неговото управление и поддържане след въвеждането му в експлоатация на риск на концесионера, като възнаграждението се състои в правото на концесионера да експлоатира обекта на концесията. Следователно, щом концесията е за строителство на ски лифтове, фирмата ще печели от билетите за тях, а не от ски училищата. Вярно е, че управлението и поддържането на обекта на концесията включва поддържането в наличност на обекта и на услугите и стопанските дейности, които се осъществяват чрез него, тоест ски училищата са съпътстваща дейност, също както и заведенията за хранене, планинско спасяване и тн, които обаче не са обект на концесия. Те се осъществят не при условията на ексклузивност.
Чл. 4 регламентира концесията за услуга. Тя има за предмет управлението на услуга от обществен интерес на риск на концесионера, като възнаграждението се състои в правото на концесионера да я експлоатира. Тоест, ползва лифта и събира парите за това.
Единствено следната клауза в Решение за определяне на концесионер №738 от 09.11.2001 на Министерския съвет е по-спорна:
концесионерът ползва концесионната територия за предоставяне на услуги, пряко свързани с условията на концесията и функционалното предназначение на територията на ски-зоната.
Кои услуги са пряко свързани с условията на концесията и функционалното предназначение на територията на ски-зоната? Това е малко неясно и буди известни съмнения. Безспорно е, че упражняването на ски спорт е функционалното предназначение на една ски зона. Обаче правото да се събират пари за спускането със ски не е регламентирано в концесията. Тоест, аз мога свободно да се кача със ските си нагоре и после да се пусна, без никой да ми иска пари за това или да ми го забранява. Следователно, само събирането на пари за лифтовете е свързано с функционалното предназначение. Обучението по ски спорт е функционално свързано със ски зоната. Но същото се отнася и до планинското спасяване, до предоставяне на ски под наем в и около ски зона, до застраховането на скиорите, до изхранването на туристите. Все дейности, които не са предмет на концесията. Ако се плъзнем по тази плоскост, скоро бихме приели, че „Юлен” АД може да събира такса и за ползването на фотоапарати и видеокамери на същата територия, защото заснемането на упражняването на ски спорт е дейност, функционално свързана със ски зоната. Същото се отнася и до шейните, пък дори и до спускането с найлон (вярно е, че има ограничения това да става на ски писти, но не и на ски-пътеки). Следователно, за да не ставаме смешни, трябва да се изследва предметът на концесията, а той е изгражда изграждането и експлоатацията на ски зона с център Банско като съвкупност от инженерингови съоръжения. Но дори и най-широката интерпретация не може да доведе до ограничаване правата на ски учителите.
Реално погледнато въпросът със ски учителите не е разискван никъде в документацията. Някой би си казал, че щом „Юлен” АД „придобиват особено право на ползване върху територия” и имат право да събират пари за билети, то следователно те могат свободно да ограничава извършването на опредени действия на нея и да я управляват както си искат. Това съвършено не е правилно. Единственото ексклузивно право, което те могат да упражняват на територията и за което тя им е предоставена е да доставят услугата по ползване на ски съоръжения и никой не може да ги конкурира за това. Не можете утре да си качите едно преносимо влекче и да го опънете на Бъндеришка поляна. Всичко останало не е ограничено. Дори експлоатирането на ресторантите и заведенията на тази територия не е само тяхно право. Разрешено им е да построят и стопанисват такива обекти, но без ограничения за други конкурентни субекти, които също имат право да упражняват тази дейност на съответната концесионна територия.
Следователно, същото би трябвало да е положението и със ски учителите.
Ако обаче още не сте 100% убедени, че „Юлен” АД превишават правата си, като едностранно определят по-тежки и ограничаващи условия за ски учителите, вижте точка 8.2.9. от Решението на МС:
Концесионерът е длъжен: да осигури свободен достъп до ски-пистите и ски-трасетата и обслужващите ги съоръжения, както и до съществуващите фондове за рекреационна дейност на другите собственици и ползватели на почивни бази и съоръжения на територията на ски-зоната;
Тоест, всеки има право да ползва ски пистите, независимо дали е платил за ски карта или не. Всеки може да полза и тоалетната, независимо дали има билет за лифта. Всеки може свободно да ползва заведенията, които не са собственост на „Юлен” АД и за това не следва да плаща. Следователно, същото би трябвало да е положението и със ски учителите.
От системното тълкуване на двете клаузи от Решението на МС излиза, че „Юлен” АД могат да предоставят услуга по обучение по ски спорт на концесионната територия, но не могат да ограничават никой друг, ако реши да направи същото.
Колкото да въпросът с капацитетът: ако те са сметнали, че има място за 250 ски учители, значи трябва да преустановяват продажбата на ски карти при достигане на определен обем за съответния ден. Така излиза, ама дали го правят... ?
Имам и още един въпрос: как така изведнъж капацитетът на пистите стана на въпрос? Когато се издаваха разрешения за строеж, това не беше проблем, при положение, че концесията беше дадена при условие, че капацитет на легловата база ще е до 3000 души.
Да не говорим, че подобни регламентации на това, кой може да упражнява определена професия или не на определена територия следа да бъдат издавани от общината, като не се ограничава свободната конкуренция.
Да припомним и Решение № 1671 от 3.02.2011 г. на ВАС по адм. д. № 2623/2010 г., VII о., В него ВАС казват
С изменението на Закона за туризма ДВ бр. 94/2005 г., е създадена новата разпоредба на чл. 3а, която забранява неравно третиране на търсещите и ползващи туристически услуги в туристическите обекти по ал. 3 на чл. 3 от ЗТ. Тази специална, антидискриминационна норма цели особена защита на интересите на потребителите на туристически услуги, наред с разпоредбите на Закона за защита от дискриминация. Тя не изключва приложението на Закона за защита от дискриминация. По аргумент от чл. 11 от Закона за административните актове, за да е налице дерогация на нормите на ЗЗДискр., разпоредбата на чл. 3а от ЗТ трябва да предвижда отклонения, разрешения различни от предвиденото в нормите на Закона за защита от дискриминация. Сравнителното тълкуване на разпоредбите установява детайлизиране с чл. 3а от ЗТ, конкретизиране на хипотезите на дискриминация в областта на обществените отношения, регулирани от Закона за туризма. Нещо повече, самите разпоредби на чл. 3а от Закона за туризма препращат по отношение на съдържанието на признаците на дискриминация към чл. 4, ал. 1 от Закона за защита от дискриминация.
...
Приемането на довода, че ски учителите добиват доходи от ползването на услугата и затова трябва да плащат по - високи цени за ползването на лифтовете, би означавало налагането на вид данък под скрита форма за доходите им, какъвто "Витоша ски" АД няма право да установява и събира.
...
За неоснователни са приети доводите за по-високите цени на лифт картите, обосновани с факта, че ски учителите ползват ски пистите, но не участват в поддръжката им по съображения, че заплатената цена на лифт картата е дължима за услугата по използване на лифтовете и влековете, не и за ски пистите, които са изключителна държавна собственост и са общодостъпни за всички туристи.
...
Данните за себестойността на лифт картите опровергават и твърденията на "Витоша ски" АД, че изравняването на цената на лифт картите на ски учителите с тези на останалите възрастни туристи би означавало продажбата им под тяхната себестойност, напротив в решението е направена констатация, че изравняването на цените би довело до печалба за дружеството от около 10 лв. на дневна карта.
...
Тази услуга (превоз по въжени линии) има самостоятелен характер, тя не е обвързана от ползването на ски-пистите на територията на ПП"Витоша", поради което е несъстоятелно твърдението на жалбоподателя за наличие на комплексна услуга, даваща му основание за определяне на различни цени.
...
Цената на лифт картата е формирана и се дължи за услугата по използване на лифтовете и влековете, която е самостоятелна и независима от ползването на ски пистите. Самите ски писти представляват изключителна държавна собственост и безвъзмездния достъп до тях е законово гарантиран.
Има и още нещо. Според 8.2.8. „Юлен” АД е трябвало да запазят съществуващите преференции на студентите, учениците и преподавателите при ползване на ски-пистите и ски-трасетата и обслужващите ги съоръжения. Това, само между другото, също не е спазено. Намалението от 50% за тези категории лица не съществува.
Така че ми е доста смешна полемиката, която тече във лъв форума на БЕССЕС в темата „за ски учителите ... ”
информацията е много полезна, благодаря ви, пожелавам ви много успех
ОтговорИзтриванеТя, информацията де, е полезна и на мекерето Цеко Минев, дето с дълги лепкави лапки ще промени законовите дупки
ОтговорИзтриванеКато не са установени конкретни концесионерски дейности, те не са и забранени. Но ако концесията се отнася само за съораженията няма право да събира пари за неща, които не са директно свързани със съоръженията. Ако концесията се отнася за район, местност и т.н. тогава винаги може да се намери вратичка за съжаление.
ОтговорИзтриванеТова е една много добра новина, че "Юлен" АД като концесионер на "Ски зона с център град Банско" уведомява ски-учителите, които имат намерение да работят в концесионната зона, че с оглед капацитета на пистите в ски-зоната ще даде възможност на 250 ски учители да провеждат обучение на концесионната територия.Законите си казват, щом концесията е за строителство на ски лифтове, фирмата ще печели от билетите за тях, а не от ски училищата. Вярно е, че управлението и поддържането на обекта на концесията включва поддържането в наличност на обекта и на услугите и стопанските дейности, които се осъществяват чрез него, тоест ски училищата са съпътстваща дейност, също както и заведенията за хранене, планинско спасяване и тн, които обаче не са обект на концесия.Но и на мен ми е интересно как така изведнъж капацитетът на пистите стана на въпрос?
ОтговорИзтриванеМоже би ако концесионерът извърши за своя сметка поддържане, доизграждане и експлоатация на съществуващите и новоизградените трасета и съоръжения за ски-спорт, заедно с необходимите мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура, предвидени с териториалноустройствения план на извънселищната територия "Ски-зона с център Банско". Може и да се получат нещата така е.Но пък реално погледнато въпросът със ски учителите не е разискван никъде в документацията.Съгласна съм, че приемането на довода, че ски учителите добиват доходи от ползването на услугата и затова трябва да плащат по - високи цени за ползването на лифтовете, би означавало налагането на вид данък под скрита форма за доходите им, какъвто "Витоша ски" АД няма право да установява и събира. Статията е много интересна и важна.Дано проблема да бъде разрешен.
ОтговорИзтриванеНапълно съм съгласна, че единственото право, което те могат да упражняват на територията и за което тя им е предоставена е да доставят услугата по ползване на ски съоръжения и никой не може да ги конкурира за това. Не можете утре да си качите едно преносимо влакче и да го опънете на поляната, така е.Има си правила и трябва да се спазват. Дори експлоатирането на ресторантите и заведенията на тази територия не е само тяхно право. Разрешено им е да построят и стопанисват такива обекти, но без ограничения за други конкурентни субекти, които също имат право да упражняват тази дейност на съответната концесионна територия. Но все ще се намери някой който да противи на каквото и да е било.
ОтговорИзтриванеДобре че има ясно регламентирани закони, стаията е страхотна.
ОтговорИзтриванеХубаво е да знаят тези, които имат намерение да работят в концесионната зона, че с оглед капацитета на пистите в ски-зоната ще даде възможност на 250 ски учители да провеждат обучение на концесионната територии.Все пак за да могат да си направят сметка на къде и с какво да се насочат този вид сезон.Като погледнем реално въпросът със ски учителите не е разискван никъде в документацията. Някой би си казал, че щом „Юлен” АД „придобиват особено право на ползване върху територия” и имат право да събират пари за билети, то следователно те могат свободно да ограничава извършването на опредени действия на нея и да я управляват както си искат.Напълно съм съгласна с това изказване.Статията е страхотна и дано да се разрешат всички проблеми.
ОтговорИзтриване