събота, 12 февруари 2011 г.

Дафовска и японското домакинство на СК

На 10 февруари 2011 председателят на федерацията по биатлон Катя Дафовска дава едно интервю, което прочетох в ски.бг. Нещо в него доста ме притесни. Тя изтъква, че за да получи Банско домакинство на Световна купа трябват няколко милиона, за да се вдигне масивна многофункционална сграда край трасето.

Разбирайте, на Бъндеришка поляна май ще се строи още. Тази сграда, вероятно ще е бая голяма, защото освен съблекални за състезателите, вакскабини, ресторант, тя щяла да приютява и има голям пресцентър. Дафовска каза, че трябва и много повече трибуни около стадиона, хубавото е, че те поне са подвижни, но както казва олимпийската шампионка, трябва да се влагат средства, и то нееднократно.


Правилно е обаче нейното заключение, че предимство на старите зимни центрове са техните традиции в организацията и местоположение, защото са в центъра на Европа, докато ние сме по-отдалечени и транспортирането е по-трудно. Нищо не споменава за липсата на сняг, но техният спорт не е толкова чувствителен и как се е наложило, само с малко мятане на сняг може да се решат нещата.

Длъжен съм да поздравя Дафовска, защото тя е първият спортен функционер, който честно изтъква нашето географско местоположение като неконкурентно за големи форуми в Европа. За разлика то Цеко Минев и повтарящият го като папагал Б. Борисов, който лъже, че Япония не могла да стане домакин на световната купа по ски, защото не могли да се преборят, олимпийската шампионка, а е абсолютно директна.

Как си представяте белият керван в Япония? Има много причини за това:
  • Там вали много и пресен сняг, а това за съвременните алпийски ски на топ ниво е негативно. Трябва да се чисти на ръка.
  • Далече е от Европа и логистиката е ужасно трудна и безсмислена за едно състезание. Когато скиорите имат състезания в Северна Америка те имат там две – в САЩ и в Канада, които са едно след друго, всичко останало е в Европа. Вижте календара на ФИС Жени и Мъже. Да, във Формула едно, където логистиката е много по тежка, има още по широка география, но пък състезанията са групирани по региони и тези в Азия и Австралия се комбинират. Реално, надали ще има състезание в Япония, преди да има такова съпътстващо такова в Китай или Корея.
  • Повечето спонсори на състезанията в СК са европейски, насочени към пазара на Стария континент. Въобще това, че всеки бранд си има таргет с опреден географски район си е голям проблем при организирането на такива вериги състезания. Не са толкова много търговските марки, които искат да се наложат на всеки пазар на всеки континент. За това е трудно да се намерят такива универсални рекламодатели. Ако погледнете спонсорите дори на Олимпиадата, ще видите фирми, които не познавате, но са силни в някой друг регион. Може да ви изглежда малко странно и неубедително, но това е много по-важен въпрос, отколкото какви писти има в един курорт.
  • Не на последно място – японците нещо не си дават зор да сменят лифтовете си и по специално да купуват европейски, а това е изключително важно. Защо? Ами двата бизнеса са дълбоко свързани и взаимозависими. Производителите на лифтове са най-силните компании в ски сегмента. Те имат много лостове за влияние и тн. Не забравяйте, че е важно да си купиш първо нови лифтове и чак после всичко останало.
Така че това са причините Япония да няма домакинство на СК. Останалото са фойерверки и общи глупотевини.

1 коментар:

  1. International Ski Federation (FIS) president Gian Franco Kasper told Reuters:
    If they (Asian countrie) build up big resorts, they will have national teams and so on and they want to have World Cup races.
    "I just had the Austrians saying that this is terrible for them, as they might lose some races, but if we are a worldwide sport we have to do this."
    "It's difficult. The interest in South America is relatively low and you cannot sell August races to television in Europe. The industry is opposed.

    Formula One has added venues such as India, Bahrain, Turkey and Abu Dhabi to the calendar while golf's European Tour has expanded to include events in Asia and soccer's World Cup will go to Russia in 2018 and Qatar four years later.
    FIS was focused on the leisure skiers and that professional races were seen as a form of advertising for the sport.
    "It's not the numbers of television viewers which matters to us, it's the number of active skiers."
    He said that the move east reflected the leisure market where resorts have been multiplying in the east.
    "In the Eastern countries, at the moment they more or less open a new ski resort every day. There are a lot of investments going on there, it's amazing."

    On the other hand, fears over global warming had slowed investment in the west, he said.

    ОтговорИзтриване

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ