понеделник, 14 юни 2010 г.

Коментар на Концепция за детско-юношеския алпийски ски спорт в България

Ще си позволя да направя някои коментари върху „Концепция за детско-юношеския алпийски ски спорт в България - Състояние на масовия ски спорт – Алпийски дисциплини” дело на С. Веселинов, Директор Алпийски ски към БФСки, от дата 26.04.2010.

В анализа още в самото начало се прави логичният извод че: „ниските доходи на населението и високите цени на ски оборудването и материалната база” (предполагам последното е цената на ски картите, иначе става доста йезуитско). Още едно откровение е, че „засилващата се комерсиализация на ски спорта в България” също отблъсква хората. И ако за първото не е много ясно кой точно е виновен, то за последното мисля че БФСки има основна заслуга. Тези две констатации много силно контрастират с пропагандата на някои фанатици, които казват, че хората не карали ски, защото съоръженията били такива или онакива, защо нямало плазми и тем прочие. А ето, че проблем се оказва цената за достъп и прекомерната комерсиализация, наложена от това псевдо ски лоби. Навремето беше важно да си в планината, сега пък е важно с какъв екип караш, едва ли не ще те изгонят ако си докараш шейничка и почнеш да се пързаляш по Бъндеришка поляна, щото там е „по-така”.

Още по-силно обвинение към БФСки се отправя и със следната констатация: „разбиване на спортното движение и превръщането му в механичен сбор от клубове и федерации без координация на национално и общинско равнище”. Ясно е, че федерацията, вместо да си пуска авто реклами по телевизията, трябва да работи с и ЗА клубовете, да се координира с местната власт и тн. Но и на слепите е ясно, че това точно не се случва, защото банкерите са заети, а техните заместници – некадърни. Според един спортен журналист, клубовете се правили на примадони и тн и те видите ли саботирали инак правилния подход на федерацията. Все пак на мен ми остава горчивото усещане, че има нещо повече в това, защо клубовете така упорито бойкотират БФСки и какво е нейното отношение към проблема. От както следя дейността на тази организация, тя все ми съобщава, че дошли под половината клубове, ама веднъж не казаха какво са направили, за да не става така. Освен това, как може да има спортно движение, когато Банско не иска да седи на една нога с разни малки курортчета, където има една писта. Но е факт, че именно на онези никакви пистета се учат повече български деца, отколкото в хипер-мега курорта.

Четем нататък: „В управлението на материалната база се внедриха изцяло принципите на икономическата ефективност...” е именно „Витоша ски” отне в най-значителна степен възможността на жителите на най-големия град в България (и Бойко Борисов като им продаде общинските лифтове). Техните братя от „Юлен” повлякоха крак цените да се дърпат нагоре. Сега, разбира се че трябва да печелят, но както виждате и техните служители оценяват реално, че не може да говорим за развитието на спорта, без да може децата и най-вече техните родители да си позволят да карат ски. Друго, хубаво е да има световна купа, но мисля, че фокусът отива твърде много в тази посока, а малко се прави за реалното развитие на ски спорта и неговата масовизация. Това, както е видно, не е само мое мнение. Така че как да стане и кое е по-важно? Дори навремето, когато Боровец беше само за чужденци, се провеждаха състезания, затваряха се писти, местното ски училище ползваше базата без пари и тн., а сега "Юлен" иска пари от държавата, за да затвори пистата, за да проведе състезание, което рекламира именно тях самите. На клубовете също не се дават сериозни отстъпки от цената на картите. Освен това, отдавана се забрави принципът, че в планината парите не са водещ фактор. Там на първо място е взаимопомощта, но подобни концепции не се по вкуса на някои. Никой не казва къде аджба е балансът.

В раздел „Извод и препоръки”, наред с останалото се прави и следния извод:
Необходима е ефективна работа с деца и юноши в четирите ски центъра - Витоша, Боровец, Банско и Пампорово. Осигуряване на годишен бюджет за всеки център в порядъка на 120 000 - 140 000 лв. Това е възможно при съдействие от страна на МФВС и контакти със собствениците/ концесионерите на центровете за създаване на условия за качествено провеждане на подготовката на състезателите.”

Добре, казвам си, при положение че „Юлен” и „Витоша ски” са генетично свързан с БФСки и при положение , че федерацията разполага с бюджет от порядъка на 3 милиона без малко на година, защо това не се случва? Нима даването на пари за реклама преди спортните новините е по-важно? Знам ли? Не съм чул как и къде се провеждат преговори между федерацията и курортите за подобни преференции. ФИС даде 40 000 франка за „Научи се да караш ски”, МОН 4 милиона ли, колко, БФСки се задоволи да поддържа мероприятието медийно и най-вече се погрижи парите да идат при „наш’те” хора. Обаче пак се тегли чергата, да излезе така, че държавата хранителница трябва да заделя средства за подобна подготовка, а не федерацията.

Дават се и препоръки за промяна на учебните планове на паралелките по ски в спортните училища, който пък са подчинени на МОН. От своя страна отново е видимо, че БФСки не използва своите лобистки лостове за прокарването на подобни промени, а цели разпределянето на средства към близки до нея фирми.

Казва се също така, че е „нужно спортните училища в градовете Самоков и Чепеларе да актуализират програмите си за обучение и подготовка на състезатели съвместно с Направление Алпийски дисциплини към БФСки”. От кого зависи това и защо не е направено? Може би защото тези ски центрове не са свързани с БФСки, защото когато се говори за писта за спускане в България, функционерите на федерацията елегантно забравят за писта „Ястребец” на Боровец или защото вече никой не помни, че и Чепеларе е бил домакин на СК? Съжалявам, но на мен ми звучи тъпо да се каже: „някой трябва да направи ...”, а реално именно ти да трябва да го свършиш.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ