Интервю с Юлиан Иванов, главен директор на Главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор"
От него научаваме една доста интересна статистика за броя ски съоръжения в България.
Автор: Таня Киркова,
23 октомври 2012 07:05
Публикувам със съкращения:
- Г-н Иванов, очаква ли се въвеждане на нови изисквания към асансьорите?
Преди около месец внесохме в Министерството
на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) проект на Наредба за
изменение и допълнение на Наредбата за асансьори. Предстои
съгласувателна процедура с другите министерства и ведомства.
Проектът трябва да престои 3 месеца на
страницата на Европейската комисия. През този срок страните-членки могат
да направят възражения, ако документът противоречи на европейското
законодателство.
Затова очаквам наредбата да бъде приета от Министерски съвет и да влезе в сила в края на тази или началото на следващата година.
- Колко такива асансьори има в страната?
...Преди десетина дни внесохме проект на изцяло нова наредба (старата е от1979 г.) за въжените линии в МИЕТ.
Тя засяга седалковите, товарните,
кабинковите въжени линии, ски влековете, така наречените наземни въжени
железници, каквито в България няма, но някой може да построи. Черпили
сме опит от развити страни, в които въжените линии са с хиляди
километри, като Австрия, Италия.
Тази наредба ще бъде също нотифицирана пред
европейската комисия и затова ще може да влезе в сила едва към края на
този зимен сезон. Тя уточнява изискванията към изграждането, монтирането
и разполагането на въжените линии, към трасетата и безопасните
отстояния, към станциите и подходите към тях, както и към местата за
качване и слизане. За да се намали рискът от възникване на инциденти се
определя честотата и периодичността на извършване на надзор и контрол на
въжените линии и техни детайли по време на тяхната експлоатация.
Определят се правила за поведението на пътниците при нормални и при
изключителни условия - при буря, дъжд, силен вятър, снеговалеж.
- Преди началото на зимния сезон проверявате ли дали са изправни ски влековете и лифтовете?
Да, проверяваме ги. Сега преди сезона започваме проверките.
- Викат ли ви да проверите лифтовете на Витоша, преди да ги пуснат в движение?
Задължително.
- Какви лифтове ще бъдат пуснати тази зима? Ще работят ли съоръженията на Витоша?
Ние не се занимаваме с инвестиционните
планове и намерения на собствениците на съоръженията. Ние издаваме
ревизионен лист, в който пише "Съоръжението е годно за безопасна
експлоатация" или " ...не е годно" и се описват причините.
- Колко години може да се експлоатира една въжена линия? Има ли критичен срок, след който тя става опасна?
В инструкцията на производителя трябва да са
записани данните и изискванията към съоръжението. Като изключим
опасните съоръжения, при които има цикличност, умора на материала,
тръбопроводи, някои съдове под налягане, общо взето няма срок на
експлоатация.
Подменят им се частите и те продължават да
работят. При асансьорите, например, въжето има норми на износване.
Когато се износи и има скъсани нишки, се сменя с ново. Така е и с
другите детайли и агрегати - като се износи, се сменя. В Западна Европа
има ремонтирани и добре поддържани асансьори, които работят и по 100
години.
Същото е и с въжените линии. Там нищо не пречи да бъдат подменени ролки, въжета и други детайли.
- Какво показват проверките на ски-влековете и лифтовете?
През февруари 2012 г. проверихме спазването
на изискванията за безопасна експлоатация на 79 съоръжения в
ски-курортите. Инспекторите установиха, че 23 ски-влека не са били
регистрирани пред органите по технически надзор и не са минали
технически преглед за съответствие преди да бъдат пуснати в
експлоатация. Три ски-влека са работили с неизправни изключватели за
контрол на въжето, други с неизправен блокаж за обратен ход. Имало е
влекове без проверена мълниезащита, както и проверени чрез дефектоскопия
въжета. 29 ски-влека са били спрени от експлоатация.
Но обстоятелства, възникнали наскоро, ще
бъдат голяма пречка за превантивната контролна дейност и за налагане на
по-малки санкции.
В Закона за техническите изисквания към
продуктите имаше текст, съобразно, който глоби за физически лица до 600
лева и имуществени санкции до 1000 лева, които се налагат на фирми чрез
наказателно постановление, са необжалваеми. Тези текстове от 9 октомври
бяха заличени във всички специални нормативни актове. Така че вече
всички глоби и санкции могат да се обжалват.
- До какво ще доведе това? Няма ли да се задръстят съдилищата с такива обжалвания?
Онзи ден два екипа - двама инспектори от
Кюстендил и двама от Пловдив бяха в София заради обжалване наказателни
постановления от по 100 лв.
В държавата ще влязат 200 лева от глоби, ако
обжалването не се отхвърли от съда, докато държавата ще трябва да
направи няколко пъти по-големи разходи - за командировки на
инспекторите, за съда и другите необходими разходи при всяко
производство. Делото се отложи и през февруари пак ще отидат. Ще се
разходват 500-600 лв. Ще трябва да назнача още юристи и инспекторите ми
непрекъснато да бъдат по съдилищата. Те няма да могат да си вършат
ежедневната работа. Имам 99 служители в цялата държава, изнемогваме от
работа.
Половината ни време ще трябва да отива с обжалване на наказателни постановления.
- Какъв ще бъде резултатът?
Като демократично настроен човек и аз съм
смятал, че всеки има право на защита. Но сега съм от другата страна и
виждам, че обществото трябва да прецени до каква степен да ограничи
свободите си, за да функционира по-добре държавата.
- Не е ли по-лесно по-дребните глоби с превантивен характер да се налагат административно?
Според закона за административните нарушения
и наказания се съставя акт и нарушителят може да го обжалва в 3 дневен
срок до административно наказващия орган, тоест - до мен, като прилага
доказателства в подкрепление на тезата си. На базата на всички документи
преценявам. Когато потвърдя издадения от моя служител акт, нарушителят
може да се жалва в съда. Друг резултат е, че инспекторите могат да
започнат да издават по-малко актове за малки суми , за да не бъдат
разкарвани по съдилищата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар