вторник, 14 декември 2010 г.

Проектът на „Витоша ски” не е прозрачен - карта на съоръжения на Витоша във варианта предложен с новия СПУП

В продължение на темата за прозрачността на проекта на "Витоша ски" и предложените от тях лифтове, аз се постарах да изработя подробна карта на новите съоръжения и техните трасета на гугъл карта, като съм запазил в синьо старите. На нея всичко се вижда лесно и бързо, за да стане ясно, какво точно искат да направят.  Ако искате, може да видите и терена, за да прецени  сами какъв е наколна и дали ще е удачен за ски писта, щото от всеки баир писта не става.

Първоначално се опитахсе да наложа смехотворната схема с предложените нови съоръжения на Витоша от сайта Обичам Витоша върху Google Earth, но няма смисъл да ви казвам, че не стана нищо. Тази картинка няма нищо общо с карта, пък камо ли със сателитна снимка (иначе казано ортофото). На нея всичко е представено условно и
отделните съоръжения не са в един и същи мащаб, ъгълът между тях е различен и въобще не може да се говори за някаква достоверност. Ако не ми вярвате, пробвайте сами.

Това, което обаче успях да направя, е да наложа графиките на предложената ски зона върху схемата на съществуващата инфраструктура. Това също не беше лесно, тъй като имат известни разминавания (мащабът не е еднакъв за двете схемички, а и за отделните лифтове, пък има и други грешки). Така или иначе това е направено абсолютно нарочно и целенасочено, за да не може човек да се ориентира какво точно иска Цеко и Компания.

Защо това е така и защо плановете за новата ски зона на Витоша са прикривани?

Веднага ви давам пример с Банско, където също плановете за новата кабинка умишлено не се представят. Ако пак си мислите, че това е измислена от мен конспирация, ще ви контрирам, че това става ясно от публикации в официоза на БФСки – http://www.xtdev.com/ski/wmview_bg.php?ArtID=5747&fen=0. Във статията се разказва, че на дискусията на тема: „Презастроено ли е Банско” (пунктуацията не е моя), която се е провела в читалището „Никола Вапцаров”, народният представител от района Георги Икономов*, който иначе се изказва ласкаво за идеята за нова кабинка в Пирин, имал неблагоразумието да се оплаче, че все още не е виждал проекта за новия кабинков лифт. Същият бил веднага „затапен”, като му било отвърнато лично от Цеко Минев (да няма повече съмнения кой е собственика на „Юлен”), че ако се приемат промените в плана, то на следващия ден проектът ще е на бюрото му.

Аналогията е проста: инвеститорът на Витоша и Банско не обича да разказва за собствените си планове предварително, така че да не чакаме ясна карта за бъдещето на Витоша. Същият иска сам да си определя маршрутите на лифтовете, всякаш те засягат само лично него. „Шефът” не му пука кой е на власт, защото той е над тези дреболии. От държавата той изисква само да се приемат промените в плановете, за които той настоява, а от там нататък ще си прави, каквото сметне за необходимо. Точка.

Ето сега и плодовете от моите усилия, представени в тяхната последователност:

 Схема със съществуващите трасета, според "Витоша ски"

 Схема с предложените нови трасета на лифтовете в ски зона "Алеко"

Наложени една върху друга двете схеми - на съществуващите и на планираните нови съоръжения.  Схемите са наложени коректно благодарение на чичо Гугъл Земя.

Тази схема също съм я ползвал.  Тя е изработена от архитектурното студио Ивис (“ИВИС-проектиране и дизайн”ООД), собственост на арх. Емил Леков.
Този план малко се различава от графиката на Обичам Витоша, като липсва един лифт, който е заменен с влек, но станалите трасета са приблизително същите.

Това е линк към файл сървър, на който съм качил Google Earth KMZ file.  Казва се Nova_ski_zona_Vitosha.kmz и на него съм наложил горния план върху планината.  Мисля, че стана акуратно и дава представа.  Ако имате проблем с този файл или имате коментар ми пратете майл или напишете коментар по-долу и аз ще ви отговоря.  За неговата изработка се вдъхнових от усилията на потребител f2f от форума на БАССЕС, който беше направил подобна карта, като е използвал долното изображение. То обаче е по-схематично и  не дава толкова добра представа.  Неговия файл може да свалите от тук


По-долу, обновената гугъл карта на съоръженията на Витоша.  (Съществуващите съоръжения са дадени в син цвят, а новите - в червен).  Всяка червена линия е найменована според номенклатурата на лифтовете, предложени от "Витоша ски".  Към всичките съм приложил данни за дължината на съоръжението, началната точка и крайната в метри надморска височина.  Същите са взети от сайта Обичам Витоша.  На някои съм направил и свой коментар.  Трасетата са съобразени с образа на двете насложени една върху друга схеми и с дължината и надморската височина (съгласно функцията "Релеф" на Гугъл мапс).   На местата, където дължината на лифта не може да съвпадне с надморската височина в началото и края на линията или с образа от схемите, съм го отбелязъл.  Не съм нанесъл и новите влекове под Черни Връх. За тях е ясно, че навлизат във вододайната зона и не исках дори да обмислям тази възможност.

Най-отдолу на настоящата статия съм приложим всички коментари за лифтовете, които се появяват акто балончета, когато натиснете съответната линия на картата.

По тази карта съм отворен за всякакъв коментар и дискусия.  Няма проблем да ви дам достъп до нея, за да я редактирате, а можете и сами да си направите карта на нейна база и да експериментирате.  Гугъл мапс дава много възможности, вкл. да следите релефа и надморската височина.

Вижте Нова ски зона "Алеко"- Спаси Витоша на по-голяма карта

Описание на съоръженията:

  І Съществуващи:
  1. лифт "Бай Кръстьо II"
  2. лифт "Бай Кръстьо I"
  3. влек "Спас"
  4. влек "Боби"
  5. влек "Заека"
  6. лифт "Романски"
  7. влек "Алеко-Помагалски"
  8. лифт "Витошко Лале I"
  9. лифт "Витошко Лале II"
  10. влек "Черни Връх"
  11. Кабинков лифт "Симеоново-Алеко II"
  12. Кабинков лифт "Симеоново-Алеко I" - На полето малко след начална станция Симеоново даже се виждат сенките на кабинките и въжето
ІІ Предложени нови:
Язовир на река Янчовска
Приблизително местонахождение на предложения язовир на река Янчовска.
Повече инфо тук
Интересното е, че той ще е точно върху пистата за ски бягане, която Цеко Минев оплака тук

Лале-Учебен плац
4седалков с шлем
начална станция 1533м
крайна 1830м
дължина 1233м

Това трасе е доста спорно. Не е възможно то да преминава през сегашния влек "Спас", но на схемата така е дадено.

Другият момент е, че не е много ясно къде ще е точно началната му станция. Ако е горе, където е сега междинната станция на кабинката от Симеоново ще е абсурдно (в едно интервю арх. Леков казва, че ще направят асансьор, което е мега глупаво). Ако е долу в дерето на сегашното трасе също ще е доста нефункционално. Ако е по-близо до лифта на Лале (или дори през него - това не е дадено, но има логика) то трасето ще е доста по-различно.

Според по-старата разработка, този лифт е точно по трасето на кабинката, но според схемата на Обичам Витоша, той е даден под ъгъл, предполагам, че ще следва трасето на старта кабинка до почти начална станция на Спас. Реално това не е необходимо и сегашната крайна станция си е ок и може да се осъществи чрез нея връзка до един нов лифт, обслужващ стената, но започващ от другата страна на пистата (до новата база на ПСС, а не от старата станция на Заека) и този лифт съвсем спокойно може да се удължи. Всичко това може да стане без нова сеч

Простор - Стената
4 местен
Дължина: 861м
начална станция 1675
Крайна 1853
Ако началната станция е на 1675 метра н.м.в. то тя не може да съвпада с тази на сегашния Романски. Според гугъл мястото трябва да е по-близко до паметника на скиора.

Според мен и според гугъл реално не може лифта да е дълъг 861 метра и да е с тези надморски височини, на това трасе това е невъзможно, пробвайте сами.

Другото, което не съвпада: Дадено е, че този лифт трябва да стигне до Зелената писта, но тя на 1960м.н.в. или почти 100м по-нагоре. Сами си правете изводите колко коректни са данните на Витоша ски и колко може да им се вярва

Реално тук при всички положения ще има ново трасе и нова просека. Лошото е, че както е видно от сателитната снимка, точно тук гората не е засегната от корояда и е тъпо тя да се сече. Има и друго нещо: новите и старите просеки ще престанат да са защитени от вятъра и така лифтовете, които трябва да са уж в гористия пояс и да могат да работят през цялото време, ще са силно ограничени от атмосферните условия. На последно място, но не по важност, трябва да се отбележи, че 4седалков лифт, с капацитет 2000 човека на час просто е абсурден с оглед на наличните писти. Там ще стане човек върху човек, което ще е основание по-късно Цеко пак да вика трябва да направим нова писта, но така се връщаме в предишната ситуация с вятъра. Въобще недомислици много.

Алеко - Малък Резен - Зелена Писта
6 местен
дължина 930м
начална 1775
крайна 2059

Алеко - Малък Резен

6 местен
6 местен
Дължина 1237 м
начална 1820
крайна 2095

Това трасе е много спорно също.
Според схемата той трябва да стигне до началото на сегашната котвичка под Черни Връх. Обаче тя е на 2140м.н.в. Нещо ми бягат 50 метра, освен това няма как да иде толкова на изток при зададената му надморска височина

Според по старите разработки (vitosha_karta_skizona) този лифт трябва да тръгне точно от сегашната начална станция на Спас, което и по-логично, но на схемата на Обичам Витоша е даден по встрани, където съм го и сложил аз.

Реално погледнато един нов лифт, обслужващ Стената (както знаете на времето влекът паничка е бил едноседалков лифт) е възможен и удачен без нова сеч в рамките на сегашните трасета, но започващ от другата страна на пистата (до новата база на ПСС, а не от старата станция на Заека) и този лифт съвсем спокойно може да се удължи. Така може да се запази влекът "Спас", който е любим на всички скиори, а и много подходящ при силен вятър. Защо обаче е избран вариант той да е по-близо до сегашния Спас не знам. Не знам защо е нужно и удължаването на лифта на мястото на Кабината и защо въобще кабината свършва долу на Лале

Лифт Боби
4 месетн седалков
дължина 387
начална 1872
крайна 2025

Уж пише, че ще подменят влека, но лифта е реално по-къс.

Критиката към този лифт е основно в насока, че той е разположен на много ветровито място и дори столчетата да са фиксирани за въжето (а не да се свалят, което е по неустойчиво при вятър), реално пак ще спира много често, тъй като мястото тук е много открито. Освен това, ако този лифт е по-къс от сегашния влек, ще се изпусне една по-равнинна и интересна част.

Тук, ако трябва да съм честен, ще кажа, че влекът Боби е единственото (може би с изключение на Заека) съоръжение, което бих удължил. Една чупка посока начало на Романски, комбинирана с мост над пътя и дървени скари върху морените, които да се отместват лятно време, ще бъде много интересна разработка. Това е едни сравнително щадящ откъм сеч вариант, при който един лифт би бил защитен от вятъра, а и много добре свързан с останалата инфраструктура.

Реално обаче, проектът на Витоша ски не е насочен към оптимизирането и търсенето на добрите решения, той дори не е за скиорите добър.

Бай Кръстьо - Кабина - втора секция
8 местна кабина
дължина на секцията - 2653
начална - 1367
крайна 1865

ако не правят ново трасе, то това ще е най-вероятното.

Не съм много сигурен за горната му станция, тъй като на схемата е дадено, че тя ще е над тази на лифта, но началото на лифта Боби е на 1872м.н.в., така че тук нещата не са ясни. Тези 6 метра разлика са поредното разминаване.

В продължение на статията публикувам и Доклад от предварителна оценка за очакваното въздействие от реализиране на СПУП за туристическа и ски зона „Алеко” върху земите и горите от горския фонд на територията на Природен парк „Витоша”, изготвен от „ПИ ДИ ЕМ Сървисис” ООД, качен в интерне от Сдружение „Инициативна група Витоша“.  Видно е от представените данни, че новата ски зона ще се разпростре на 165,25 ха (изчислените площи не включват обектите за които липсват технически параметри).  Тоест тя ще бъде със същата големина, като тази на Банско.  Общо в планината, заедно с изоставените, обезлесените и др територии, ползвани за ски спорт са отредени 205,2 ха.  В момента площа на ски пистите на Алеко е 80,6ха.  Не знам но кого това се струва малко?

В този доклад например се казва:

зададените от инвеститора технически спецификации по отношение площ,
дължина и ширина на трасетата за някои съоръженията не е достоверна – например
посочената ширина на пистата за ски бягане е 5 м. а съгласно изискванията на FIS
(FIS Homologation Manual, 2009) за съответната категория писта в участъците на
изкачване ширината й следва да е 12 м;

необходимите площи за изграждане на начални, междинни и крайни станции на
кабинковите лифтове са посочени като 50 кв. м за всяка станция докато на
практика би следвало да са многократно по-големи;

за да бъде достигната вместимост от 70 хил. куб. м на предвидения водоем за изкуствен сняг при проектирана площ от 0,88 ха е необходимо осигуряване на  средна дълбочина на съоръжението от 9 м. За изграждането на преградна стена с подобна височина при дълбочината и характера на почвите в района са необходими сериозни изкопно- насипни дейности, допълнителна площ за изграждане на стената и депониране на строителни материали, както и осигуряване на достъп за съответната механизация чрез освобождаване (изсичане) на съседните горски площи;

От икономическа гледна точка, унищожаването на 32,52 ха гори би довело до пропуснати ползи за обществото в размер на около 73 500 лв. годишно (в резултат от нарушените им екологични функции). Оценката е направена на база на проучване „Преглед на екосистемните услуги и ползите, които предоставят” (ПРООН, 2007) в зависимост от типа предоставени екосистемни услуги според Екосистемната оценка на хилядолетието на ООН;

при реализирането на проекта делът на урбанизираните площи е твърде вероятно да нарасне до 50% от територията за единно управление, което ще причини  необратими увреждания върху биологичното разнообразие и ландшафта в района център „Алеко”.

Интересно е да се знае, че средногодишните валежи във високите части на Витоша са до 1030мм за Черни връх, което е крайно недостатъчно, като по южните склонове на планината падат с между 5 и 3% повече отколкото по северните.   Освен това в последните години има ясна тенденция за намаляване на валежите, което пък е най-лошото.  Вятърът също е константа за планината.  над 1600-1800 мюгозападните и западните ветрове са със средна скорост около 8м/сек (колкото и скоростта на един съвременен лифт).  Да не говорим и за характерния фьон по соверните склонове.  За да ви стане ясно колко е ветровито, ще кажа само, че едва в 2-5% от времето през годината на Черни връх е тихо времето, а в 20% от зимните дни духа вятър със скорост над 15м/сек. в ски център Алеко се ползват около 90ха площ за упражняване на ски спорт















Освен мен и други хора са правили подобни замервания с помоща на гугъл и ето препразказ на техните търсения:

В Google Earth направих измервания и очертания на пистите в новия проект на „Витоша ски“ АД. По онова време проектът се криеше в някакво мазе на долна станция на кабинката и никой нямаше достъп до него. Впоследствие „Витоша ски“ пуснаха една доста абстрактна карта на новите съоръжения и писти на сайта си. В нея човек доста трудно можеше да се ориентира за намеренията им и как съоръженията ще бъдат разположени по релефа на планината. Предполагам това беше съвсем нарочно с цел никой да не може да има реална представа. На база тази дезинформация те подхвърляха разни цифри в пространстовото като тази, че щели да изсекат 0,00 нещо си от Парка. Изобщо, чудесно го бяха измислили и манипулираха недобре запознатите с Витоша хора. Ние, редовните посетители на планината, познаващи деретата и морените по Резньовете и Стената сме малцинство.

В крайна сметка, с помощта на Google Earth, наложих картата от стайта им върху релефа на планината (елеметнарна процедура, която всеки може да направи, ако знае как). Очертах новите писти така, както излизат на картата на „Витоша ски“ АД. Разпределих зоните, през които минават на алпийска растителност, скални реки и гори. Така получих доста интересни цифри за това колко площи от тези местообитания „Витоша ски“ АД смятат да премахнат за строежите си. Получи се и доста лесна за разглеждане цветна карта на тази ски зона, която много хубаво може да се разглежда в Google Earth след отваряне на въпросните файлове. Картите не са 100% точни и са очертани ръчно, но ако това е истинския проект на „Витоша ски“ АД за ски-зоната, измерванията ще бъдат с до 10-20% отклонение от реалността, в зависимост от това, колко по-широки или по-тесни ще са новите трасета на писти и съоръжения. А както знаем те ги правят винаги по-широки.

С тяхна помощ всички хора, които искат да се запознаят визуално и цифрово с проекта на „Витоша ски“ АД могат да го направят. За да ги видите трябва да отворите последователно всичките файлове в програмата Google Earth. После намирате Витоша на картата и в 3-Д изгледа на планианта. Така в подробности ще разберете, за какво става дума.
Резултатите бяха показателни за това колко “добър“ е проектът и как “нямало да засегне горите“. Само пистата до Драгалевци ще унищожи гори колкото за половин Банско!  А новите писти около Лалето бяха най-нагло прекарани през резервата Бистришко бранище (зависи коя от всичките версии гледате, че и те не са една)

Ето и елементарната и много груба сметка на това колко декара морени, алпийска растителност и гори попадат върху трасетата на новите писти в този проект:
каменна река-4,5 дка
алпийска растителност-43,7 дка
смърчова гора-26,2 дка
Това са груби сметки от геореферирането на кривата картинка от проектва в Гугъл Ърт, при спазени точни очертания на пистите. Всеки с може да повтори цялата операция по нанасянето на картите в програмата и после да си измери кое колко е. Това са цифрите, картите и сателитните снимки не лъжат. Даже може да са занижени, реално пистите биха били доста по-широки (както стана на Банско)

Ето и самият файл с данните, за които говори този скиор:
link

Само да добавя и кратък коментар от себе си:

Лично аз се опасявам, че не съм достатъчно добър с google earth и май моят файл не се отваря добре, не знам, обърках се вече. Горните са добри, само трябва да им се намали контраста (Properties - Style, Color - Area Opacity 50%). Моите данни се разминават леко (в дължината на лифтовете), но това е нормално: всеки е приел различни отправни точки и критерии. Аз съм се опитал в описанието на всяко трасе да обясна какъв критерии съм приел за водещ. Водещо за мен беше надморската височина, която самите те посочват и съм я отразил според релефа на google maps. НО в Гугъл данните не са 100% точни и второ, винаги може да има разминаване в ъгъла на лифта спрямо сега съществуващите. Освен това, Витоша ски промениха плана и предполагам от това също идва разминаване. При неговия анализ той приема средно 25-30 метра широчина на пистите, мисля че те по-тесни няма да ги направят така или иначе, а опитът от Банско предполага и повече от 50. Едно обаче е ясно, така нареченото „оптимизиране на трасетата” е една грандиозна лъжа и става реално въпрос за абсолютно нови лифтове на нови трасета с нова сеч (за това се променя и Законът за горите). Ще ми се и хората да го разберат. Така или иначе действаме на тъмно, защото си имаме работа с мошеници и лъжци.

По принцип Ц&Ко казват – голяма работа, че ще отсечем няколко дървета за просека. Истината обаче е, че не е така: първо не са няколко, ами над 30 ха, второ, унищожаването им е опасно заради изветрянето, ерозията, нарушаване естетиката на ландшафта и хармонията на пейзажа. Например, новата писта край „Бай Кръстьо“ ще е видима от цяла София и ще вика на хората: „законите за нас не важат, защото можем и в парка да сечем”. Това означава, че типичния планинско-горски пейзаж ще бъде унищожен и ще се превърне в открито обрулено от вятъра сипеи.

Трябва да се знае, че засягането на гора в непосредствена близост до Резерват ще означава, че няма да сществува буферна зона. Като следствие жвиотните ще бъдат прогонени и техния ареал ще намалее.

Специално искам да обърна внимание на зоната за обучение. Както съм казвал и преди, тя е изложена на силно брулене от ветрове, което я прави крайно неподходяща. Контрааргументите са, че те са голи и там няма да има много сеч. Това също не е правилно. Там има изолирани групи дървета, които все пак предпазват от изветряне на снежната покривка. Тяхното премахване ще оголи съвсем пейзажа и склона, ще бъдат унищожени толкова обособени горички

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ОЩЕ ПОПУЛЯРНИ ПУБЛИКАЦИИ