Едно интервю, което за пореден път показва, че ски спортът отдавна стана скъпо лайфстайл занимание, което си влияе от гадните флуктуациите на климата.
Фабриката за ски в Чепеларе (бившата "Пампорово ски") стана ключов
световен производител на ски с марките Atomic и Salomon, след като беше
купена от финландската компания Amer Sports в края на 2008 г., въпреки
че партньорството й с Atomic датира от доста по-рано. Под новото име
"Амер спортс България" фабриката беше модернизирана и производственият й
капацитет беше увеличен до 1 млн. чифта ски годишно. Фирмата беше
отличена от Българската агенция за инвестиции като инвеститор на 2011 г.
в групата на малките и средните предприятия. Днес компанията е в
категорията на големите предприятия, като по данни на НОИ към ноември
миналата година заетите са били 680 души. За бизнеса, плановете и
прогнозите за новата година разговаряме с управителя на "Амер спортс"
Йордан Ламбрев.
Добра ли беше 2013 г. за вашата компания? Успяхте ли да се доближите до капацитета си за производство на 1 млн. чифта ски?
- За да достигнем 1 млн. чифта, ни трябва много хубава зима. Бизнесът при нас е много сезонен и силно зависи от зимата. През 2013 г. произведохме над 800 хил. чифта, което е ръст от около 3% спрямо предната година, но все още сме далече от милиона.
Каква част от продукцията ви се продава в България и къде по света има ски от Чепеларе?
- Тъй като работим за две основни марки - Atomic и Salomon, 100% от продукцията я изнасяме в чужбина. А всяка от тези две марки си има отделна дистрибуция и работи с отделни дилъри. По този начин част от нашата продукция се връща в България, но ние пряко не продаваме нищо в страната. Наши ски има също в Decathlon, Interstore, в Япония продаваме доста. Но това минава през финландската компания майка. Иначе български ски се продават в целия свят, сред големите ни пазари са Япония, САЩ, Канада, цяла Европа. Скоро дори разбрах, че и в Австралия има продадени наши ски. Практически пазарът ни е в целия свят, тъй като двете марки, за които ние произвеждаме, взети заедно като Amer Sports, са номер едно по производство, държат над 20% от пазара.
В момента само ски ли произвеждате?
- Да, само ски. Допреди няколко години, преди Amer Sports да стане собственик на Atomic, в България са се произвеждали и обувки. След придобиването и след една безснежна зима на корпоративно ниво се решава да се направи преструктуриране на бизнеса. Ски производството се концентрира само в два завода - България и Австрия, докато това на обувки и автомати - в заводите в Румъния и Унгария. Във Франция са съсредоточени развойната дейност и маркетингът.
За 2011 г. компанията беше отличена като инвеститор на годината. Работите ли по някакви нови инвестиционни проекти?
- От гледна точка на оборудване имаме достатъчно капацитет да произведем 1 млн. чифта. Затова сега наблягаме сериозно на енергийната ефективност. Досега имахме стара отоплителна инсталация, която, първо, не беше ефективна и, второ, беше на мазут и замърсяваше Чепеларе. Инвестирахме около 500 хил. лв., за да я заменим с такава на природен газ. Средствата осигурихме сами, тъй като се водим голямо предприятие, а подобна схема по европейските програми имаше за малки и средни предприятия. При нас работят над 600 души. Ние сме най-големият работодател в Чепеларе и в Смолянска област. За 2014 г. планираме също да инвестираме и в оптимизация на производството.
Кризата усеща ли се при вас?
- За нас най-сериозно влияние оказва липсата или наличието на сняг. Кризата не се усеща толкова силно, колкото дали е снежна или безснежна зимата. След 2010 г., която беше доста снежна в Западна Европа, през 2011 г. ние произведохме най-голямото си количество ски. След това следващата зима беше безснежна и съответно нашето производство падна. Така че икономическата криза не ни влияе особено, по-скоро липсата на сняг. Специално пазарът на ски за дълго бягане ("Амер спортс България" произвежда и алпийски ски - бел. авт.) е много чувствителен към снега, трябва да има сняг в равнините.
Тоест при вас снежната зима се отразява на производството ви през следващата?
- Да, защото търговците опразват складовете повече и съответно след това поръчват повече ски. Ние сега вече работим за следващия сезон, 2014-2015 г., готови сме с мострите и започваме производство.
Доволни ли са собствениците от завода в България? Някои компании предпочитат страните от Централна Европа или Китай и дори преместват производствата си...
- Нямаме такива притеснения, тъй като в централата майка са много доволни от производството в България. Редовно имаме посещения и тяхното желание е да инвестират повече в Източна Европа, дали ще е в България или Румъния, но като цяло са много доволни от инвестицията си в Източна Европа. Ските са моден продукт и там времето от поръчката до доставката е много важно. Евентуално производство в Китай би изисквало много дълга логистика. Затова и нашата компания предпочита да инвестира в Източна Европа.
Българите по принцип не се славят с точност. Вие успявате ли да спазвате сроковете за доставка и какво е качеството на продуктите ви в сравнение с другите заводи на компанията?
- Да, успяваме, ние се конкурираме с австрийския завод и сме на едно ниво и като качество, и като време за доставка. Въпреки че ние имаме 2-3 дни повече транспорт заради отдалечеността от склада, реално това ни е разликата в срока за изработка. По отношение на качеството в групата имаме един вътрешен измерител, Q Mark, с който се оценява всяка наша доставка и който е абсолютно обективен. По него заводите в Австрия и България са на едно ниво. На практика плюсът и това, заради което е купена фабриката в Чепеларе, е заради традициите в производството на ски тук. Хубавото е, че огромна част от нашите служители са скиори и знаят и разбират какво е, ако не е изшлайфана ската или ако ъгълът на заточване на канта не е добър.
Къде се обучават вашите работници, има ли специализирано училище в района?
- Основно обучението става при нас, няма специализирана професионална гимназия. Ние реално наемаме хора, които са завършили неспециализирани училища, и ги обучаваме. За по-простите операции това не отнема много време, но за по-сложните като шлайфане на ски и т.н. е нужно повече време. В Австрия имат програма за дуално обучение на специалисти по производство на ски. Три дни в седмицата обучаващите се са в завода за ски, два дни са в училище. И за нас би било добре, ако имаше дуално обучение в България. Надяваме се на правителствено ниво да има някаква подкрепа за такова обучение.
Какви са прогнозите ви за производство през 2014 г., ако се съди по времето тази зима?
- Ноември месец започна добре, след това времето се затопли доста в цяла Западна Европа. Въпреки това очакваме тази година да произведем поне количеството от миналата година или с 1-2% повече. Няма да има драматичен ръст, но се надяваме и производството да не е надо
Добра ли беше 2013 г. за вашата компания? Успяхте ли да се доближите до капацитета си за производство на 1 млн. чифта ски?
- За да достигнем 1 млн. чифта, ни трябва много хубава зима. Бизнесът при нас е много сезонен и силно зависи от зимата. През 2013 г. произведохме над 800 хил. чифта, което е ръст от около 3% спрямо предната година, но все още сме далече от милиона.
Каква част от продукцията ви се продава в България и къде по света има ски от Чепеларе?
- Тъй като работим за две основни марки - Atomic и Salomon, 100% от продукцията я изнасяме в чужбина. А всяка от тези две марки си има отделна дистрибуция и работи с отделни дилъри. По този начин част от нашата продукция се връща в България, но ние пряко не продаваме нищо в страната. Наши ски има също в Decathlon, Interstore, в Япония продаваме доста. Но това минава през финландската компания майка. Иначе български ски се продават в целия свят, сред големите ни пазари са Япония, САЩ, Канада, цяла Европа. Скоро дори разбрах, че и в Австралия има продадени наши ски. Практически пазарът ни е в целия свят, тъй като двете марки, за които ние произвеждаме, взети заедно като Amer Sports, са номер едно по производство, държат над 20% от пазара.
В момента само ски ли произвеждате?
- Да, само ски. Допреди няколко години, преди Amer Sports да стане собственик на Atomic, в България са се произвеждали и обувки. След придобиването и след една безснежна зима на корпоративно ниво се решава да се направи преструктуриране на бизнеса. Ски производството се концентрира само в два завода - България и Австрия, докато това на обувки и автомати - в заводите в Румъния и Унгария. Във Франция са съсредоточени развойната дейност и маркетингът.
За 2011 г. компанията беше отличена като инвеститор на годината. Работите ли по някакви нови инвестиционни проекти?
- От гледна точка на оборудване имаме достатъчно капацитет да произведем 1 млн. чифта. Затова сега наблягаме сериозно на енергийната ефективност. Досега имахме стара отоплителна инсталация, която, първо, не беше ефективна и, второ, беше на мазут и замърсяваше Чепеларе. Инвестирахме около 500 хил. лв., за да я заменим с такава на природен газ. Средствата осигурихме сами, тъй като се водим голямо предприятие, а подобна схема по европейските програми имаше за малки и средни предприятия. При нас работят над 600 души. Ние сме най-големият работодател в Чепеларе и в Смолянска област. За 2014 г. планираме също да инвестираме и в оптимизация на производството.
Кризата усеща ли се при вас?
- За нас най-сериозно влияние оказва липсата или наличието на сняг. Кризата не се усеща толкова силно, колкото дали е снежна или безснежна зимата. След 2010 г., която беше доста снежна в Западна Европа, през 2011 г. ние произведохме най-голямото си количество ски. След това следващата зима беше безснежна и съответно нашето производство падна. Така че икономическата криза не ни влияе особено, по-скоро липсата на сняг. Специално пазарът на ски за дълго бягане ("Амер спортс България" произвежда и алпийски ски - бел. авт.) е много чувствителен към снега, трябва да има сняг в равнините.
Тоест при вас снежната зима се отразява на производството ви през следващата?
- Да, защото търговците опразват складовете повече и съответно след това поръчват повече ски. Ние сега вече работим за следващия сезон, 2014-2015 г., готови сме с мострите и започваме производство.
Доволни ли са собствениците от завода в България? Някои компании предпочитат страните от Централна Европа или Китай и дори преместват производствата си...
- Нямаме такива притеснения, тъй като в централата майка са много доволни от производството в България. Редовно имаме посещения и тяхното желание е да инвестират повече в Източна Европа, дали ще е в България или Румъния, но като цяло са много доволни от инвестицията си в Източна Европа. Ските са моден продукт и там времето от поръчката до доставката е много важно. Евентуално производство в Китай би изисквало много дълга логистика. Затова и нашата компания предпочита да инвестира в Източна Европа.
Българите по принцип не се славят с точност. Вие успявате ли да спазвате сроковете за доставка и какво е качеството на продуктите ви в сравнение с другите заводи на компанията?
- Да, успяваме, ние се конкурираме с австрийския завод и сме на едно ниво и като качество, и като време за доставка. Въпреки че ние имаме 2-3 дни повече транспорт заради отдалечеността от склада, реално това ни е разликата в срока за изработка. По отношение на качеството в групата имаме един вътрешен измерител, Q Mark, с който се оценява всяка наша доставка и който е абсолютно обективен. По него заводите в Австрия и България са на едно ниво. На практика плюсът и това, заради което е купена фабриката в Чепеларе, е заради традициите в производството на ски тук. Хубавото е, че огромна част от нашите служители са скиори и знаят и разбират какво е, ако не е изшлайфана ската или ако ъгълът на заточване на канта не е добър.
Къде се обучават вашите работници, има ли специализирано училище в района?
- Основно обучението става при нас, няма специализирана професионална гимназия. Ние реално наемаме хора, които са завършили неспециализирани училища, и ги обучаваме. За по-простите операции това не отнема много време, но за по-сложните като шлайфане на ски и т.н. е нужно повече време. В Австрия имат програма за дуално обучение на специалисти по производство на ски. Три дни в седмицата обучаващите се са в завода за ски, два дни са в училище. И за нас би било добре, ако имаше дуално обучение в България. Надяваме се на правителствено ниво да има някаква подкрепа за такова обучение.
Какви са прогнозите ви за производство през 2014 г., ако се съди по времето тази зима?
- Ноември месец започна добре, след това времето се затопли доста в цяла Западна Европа. Въпреки това очакваме тази година да произведем поне количеството от миналата година или с 1-2% повече. Няма да има драматичен ръст, но се надяваме и производството да не е надо
Няма коментари:
Публикуване на коментар